Aksjefond mest populært blant private sparere i november

Kunder som handlet på Nordnets fondstorg satte samlet sett nye 186 millioner inn i fond i november. Tallene viser store forskjeller mellom de forskjellige fondstypene.

Tradisjonelle aksjefond var månedens ubestridte vinner med netto kjøp for hele 270 millioner kroner. På en forsiktig annenplass kom kombinasjonsfond med beskjedne 6 millioner kroner. I rentefondene fortsatte den negative tendensen fra de siste måneder med et netto salg på 86 millioner i november. Også i fondstypen ETF’er (børshandlede fond) ble det i november notert et netto salg. Denne gang for 5 millioner, og det er fjerde måned på rad med netto salg av ETF’er.

Mest kjøpte fond ble nok en gang teknologifondet DNB Nordic Technology, som har vært en favoritt blant Nordnettkundene lenge.  På de neste plassene kommer Delphi Nordic og det nylanserte fondet Storebrand Global Multifaktor. Salgslisten domineres av obligasjonsfond.

- Fondskundene er interessert i avkastning, og vi ser ofte at fond som har levert gode historiske tall for dette kommer høyt på kjøpslistene sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Et viktigere spørsmål å stille seg er imidlertid hvorfor disse fondene har gitt god avkastning, og om potensialet for ytterligere stigning er til stede? Slik jeg ser det domineres kjøpstoppen nå av gode fond med forholdsvis brede investeringsmandater, som ingen bør skamme seg over å ha i sin portefølje. Dette er alle bra fond, sier Strøm.

Mest kjøpte fondMest solgte fond
DNB NORDIC TECHNOLOGYFORTE OBLIGASJON
DELPHI NORDICSTOREBRAND GLOBAL VERDI
STOREBRAND GLOBAL MULTIFAKTORKLP OBLIGASJON 1 ÅR
DNB GLOBAL INDEKSDNB KREDITTBOBLIGASJON
DNB HEALTH CARECARNEGIE INDIENFOND
NORDNET SUPERFONDET NORGEKLP AKSJE NORGE INDEKS
CARNEGIE SMÅBOLAGSFONDDNB FUND INDIA
JPMORGAN EUROPE SMALL CAP FUND (A) DISALFRED BERG LANG OBLIGASJON
DNB HIGH YIELDDNB OBLIGASJON
FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND 796 A ACCCARNEGIE CORPORATE BOND
Mest kjøpte ETF’erMest solgte ETF’er
iShares Core MSCI Emerging Markets ETFMarket Vectors Gold Miners ETF
XACT Derivat BULLSPDR MSCI Emerging Markets UCITS ETF
XACT Derivat BEARXACT OMXS30
db x-trackers MSCI Europe Value Index UCITS ETFProShares UltraShort S& P500
SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETFDBX LevDAX DAILY ETF
iShares Core MSCI Pacific ex Japan ETFPRSH ULTRA VIX STF
db x-trackers MSCI World Financials Index UCITS ETFdb x-trackers MSCI Europe Index ETF
iShares Nasdaq Biotechnology IndexXACT OBX
SPDR Select Sector Fund - TechnologyiShares 20 Year Treasury Bond ETF
db x-trackers Stoxx  Europe 600 Insurance UCITS ETFiShares MSCI World UCITS ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files