Aksjehandel i februar – Ut av fisk og inn i teknologi

Private investorer som handler gjennom Nordnet fortsetter å være positive til aksjemarkedet. De nettokjøpte norske aksjer for 114 millioner i februar, opp 41 prosent fra 81 millioner i januar. Mer enn halvparten av beløpet gikk til kjøp av teknologiselskapet Opera Software.

Lakseprisene har falt siden nyttår og i takt med prisfall har private investorer mistet appetitten på lakseaksjer. Marine Harvest var den mest solgte aksjen blant kunder av Nordnet i februar, fulgt av DNB og TGS-Nopec Geophysical.

Mest kjøpt var teknologiselskapet Opera Software som falt kraftig 11. februar da de ved fremleggelsen av kvartalstallene reduserte sin guiding for 2015. Nordnetkunder har kjøpt Opera for 68,5 millioner gjennom måneden og så godt som hele volumet har blitt kjøpt inn etter kursfallet. Opera ble også den mest handlede aksjen i februar, fulgt av Seadrill og REC Silicon.

- Det er tydelig at mange kunder tar et veddemål på at Opera skal reise seg raskt sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det er ikke ofte såpass store selskaper faller 40 prosent over natten på Oslo Børs, og mange benytter muligheten til å få en god inngangskurs i aksjen.

Mest handlede aksjer i februar hos Nordnet:

SelskapAntall handler
Petroleum Geo-Services-9 358 793
XACT Derivat BULL-9 256 641
Statoil            -8 668 741

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files