Aksjehandelen i januar: Negative privatpersoner på positiv børs.

Hovedindeksen på Oslo Børs steg med nesten 5 prosent i januar, og er nå på det høyeste nivået siden før finanskrisen sommeren 2008. Investorene er mer optimistiske enn på lenge og utsiktene for videre børsoppgang er lyse. Men de private aksjesparerne går mot strømmen og nettoselger aksjer totalt sett, men nettokjøper i kriserammede Northland Resources.

Det er flere som vil eie aksjer og dette driver opp både aktiviteten og kursene på Oslo Børs. Omsetningen og antall handler hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken økte med henholdsvis 74 prosent og 54 prosent sammenlignet med desember. Men til tross for økt aktivitet er det ingen overvekt av kjøpere blant de private aksjesparerne. Totalt ble det nettosolgt aksjer for 38 millioner i januar. Daglig leder i Nordnet Bank Anders Skar er overrasket.

- Vi er vant til at privatpersoner nettokjøper aksjer i januar. I januar i fjor nettokjøpte privatpersoner for en halv milliard i januar. Året før for 1,2 milliarder. I år har de derimot nettosolgt aksjer og dette er unormalt. Vanligvis er starten på et nytt år en frisk start hvor mange tar grep i porteføljene og kjøper seg opp foran det nye børsåret, sier han.

Oslo Børs har siden mai i fjor steget over 20 prosent og selv om utsiktene for videre oppgang anses som positive blant eksperter og analytikere kan det virke som privatpersoner på børs har fått høydeskrekk. Skal man tolke den private aksjehandelen i de populære bull- og bear fondene er det tydelig at de private posisjonerer seg for en korreksjon på børsen.  Nordnet-sjefen tror derimot børsen skal opp, i alle fall dersom vi overkommer to hindrer i det korte bildet.

- De fleste indikatorer i norsk og internasjonal økonomi ser positive ut. Det som kan utløse børsfall i det korte bildet er enten at politikerne i USA ikke får løst opp i sine budsjettfloker, eller at selskapene som nå skal rapportere sine resultater for fjerde kvartal skuffer med lavere inntekter og resultater. Får vi positive utfall på disse to faktorene tror jeg børsen skal videre opp, sier han.

Northland Resources var den mest handlede aksjen blant privatpersoner i januar med nesten dobbelt så mange handler som neste aksje på listen, REC. Aksjekursen i det kriserammede gruveselskapet har falt over 80 prosent, men også her går de private aksjesparerne mot strømmen. Privatpersoner gambler på at selskapet ikke skal gå konkurs og har nettokjøpt Northland aksjer for 77 millioner i januar.

- Northland aksjen er et lodd, og du skal være ekstremt bevist den risikoen du tar ved å kjøpe aksjen for tiden. Det har vært ellevill trading i aksjen den siste uken, og jeg tviler på at det er langsiktige verdiinvestorer som har gått inn den siste tiden, sier Anders Skar.

De to aksjene som ble kjøpt mest i januar, foran Northland aksjen, var Norsk Hydro og Subsea 7. De mest solgte aksjene i januar var Statoil, Gjensidige og Orkla.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i januar hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken.

MEST HANDLETAntall transaksjoner
RCL14 109 459Golden Ocean-20 940 922
Dolphin12 524 466TGS-16 729 978
Xact Derivat Bear12 140 453Xact Derivat Bull-14 771 995

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg.

Vedlegg 2: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder

nov. 12132 224 1703,42 %2,36 %0,72 %
des. 12101 146 5203,72 %2,64 %0,85 %
jan. 13150 381 6904,20 %3,29 %0,94 %

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder, 959 222 77
anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.