Aksjesparerne i august: Børsuro doblet aktiviteten.

Den mest turbulente børsmåneden siden finanskrisen endte med et fall i hovedindeksen på 9,4 prosent. Børsuroen har spredd seg som ild i tørt gress på verdens finansmarkeder og bidro til aktivitetsboom og nedsalg av aksjer hos privatpersoner viser statistikk fra Nordnet.

- Det ruskete børsværet i august driver aktiviteten over hele fjøla forteller daglig leder i Nordnet Anders Skar. Daytraderne jager svingninger og kortsiktige gevinster, mens de langsiktige tar posisjoner for å forsikre porteføljen for kursfall, selger aksjer på stop loss, kjøper andre aksjer som faller mye, og i tillegg er det mange nye kunder som banker på døren og som vil inn i markedet, fortsetter han.

Bekymringer for USA’s kredittverdighet, gjeldsproblemer i Europa, samt en rekke dårlig makrotall har fått nervøse investorer til å trykke på kjøps- og salgsknappen langt oftere i august. Omsetningen på Oslo Børs steg med 81 %, mens privatpersoners handel via Nordnet, Netfonds, Skandiabanken og Saxo EBank steg med 105 % sammenlignet med juli.

- Svingninger er normalt i aksjemarkedet, men svingningene og overreaksjonen vi har vært vitnet til i august har ikke vært normalt. Markedet har reagert på hvert eneste lille makrotall med enten halleluja- eller dommedagsstemning. De store svingningene skaper angst, nervøsitet og sinne og da kjøper og selger man mer enn man egentlig tenkte, sier Anders Skar.

Det brede kursfallet i august har bidratt til redusert risikovilje og flukt fra aksjemarkedet. Selv om Nordnet rapporterer at de private sparerne nettosolgte aksjer for 212 millioner kroner via Nordnet, Netfonds, Skandiabanken og Saxo Ebank i august, så er det ingen panikkstemning blant privatpersoner. Mange privatkunder har til og med benyttet kursfallet til å kjøpe aksjer.

- Til tross for en bred nedgang og en generelt redusert risikovilje er det en god del private sparere og investorer som tar offensive posisjoner med den tro at børsen og spesielt enkelte selskap har fått for mye juling i august. Blant enkelte nettmeglere er det faktisk nettokjøp, og hos Nordnet ser vi også at antallet kunder som har kjøpt aksjer er langt større enn antallet kunder som har solgt aksjer, sier Anders Skar.

De store svingningene i august har løftet spekulantfondene Xact Derivat Bear og Bull til topps på listen over de mest handlede aksjene. De mest kjøpte aksjene blant privatpersoner i august var PGS, Storebrand, Det Norske Oljeselskap, DnB NOR og Norske Skog. Aksjene som ble solgt mest var Aker Drilling, Yara, Telenor, Norsk Hydro og REC.

- De private aksjesparerne har tatt rygg på Røkke i august. De har solgt Aker Drilling og kjøpt seg opp i Det norske oljeselskap, sier Anders Skar.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSaxo-E*TradeSkandiabankenNettokjøp*
Aug. 102 971 3068,15 %3,16 %1,72 %1,48 %21
Sep. 102 953 8348,21 %3,17 %1,26 &1,54 %-373
Okt.103 115 9367,72 %2,95 %1,18 %1,52 %4
Nov. 103 463 7387,91 %3,20 %0,93 %1,93 %559
Des. 102 767 2227,74 %3,36 %0,81 %2,04 %-1055
Jan. 113 556 9707,04 %2,98 %0,72 %1,83 %1275
Feb. 113 486 5726,48 %2,84 %0,95 %1,81 %-88
Mars 113 783 0125,76 %2,53 %1,37 %1,40 %-363
April 112 647 9005,37 %2,51 %0,91 %1,27 %698
Mai 113 513 8785,35 %2,39 %1,04 %1,22 %-417
Juni 113 290 1884,97 %2,10 %1,14 %1,06 %-144
Juli 113 132 8284,92 %2,07 %1,17 %0,97 %-5
Aug 115 516 6625,23 %2,52 %0,72 %1,33 %-212
*Nettokjøp/salg hos Nordnet, Netfonds, Saxo-E*Tradeog Skandiabanken i millioner kroner

OMSETNING:Oslo Børs*NordnetNetfondsSaxo-E*TradeSkandiabanken
Aug. 10245 194 2306,61 %3,13 %1,75 %0,93 %
Sep. 10254 003 2406,32 %2,83 %1,41 %1,00 %
Okt.10293 854 7605,54 %2,63 %1,40 %0,97 %
Nov. 10321 169 1305,30 %2,65 %1,01 %1,05 %
Des. 10235 240 1005,61 %2,98 %0,91 %1,13 %
Jan. 11312 688 1904,96 %2,56 %0,89 %1,06 %
Feb. 11325 494 2024,94 %2,55 %1,17 %1,03 %
Mars 11311 595 6204,32 %2,27 %1,95 %0,91 %
April 11206 836 0304,06 %2,20 %1,22 %0,83 %
Mai 11270 311 9203,32 %1,91 %1,29 %0,75 %
Juni 11222 695 6003,90 %1,83 %1,57 %0,63 %
Juli 11171 279 7203,84 %1,92 %1,20 %0,84 %
Aug 11310 462 3204,62 %2,34 %0,92 %0,93 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i aug.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
AksjeTrans.AksjeNettosalgAksjeNettokjøp
1Xact Derivat Bear       42 190 Aker Drilling       -84 676 555 PGS       34 298 547
2Norsk Hydro       35 063 Yara       -78 123 688 Storebrand       28 680 128
3Xact Derivat Bull       33 442 Telenor       -64 978 505 Det norske       22 321 048
4Yara       31 272 Norsk Hydro       -50 672 604 DnB NOR       20 233 358
5REC       26 280 Xact Derivat Bear       -40 230 211 Norske Skog       19 236 679
6RCL       21 636 Xact Derivat Bull       -35 021 891 DNO       13 561 181
7DNO       20 924 REC       -34 001 957 Rocksource       13 478 576
8Marine harvest       19 714 Seadrill       -26 329 966 Sevan Drilling       12 545 586
9DnB NOR       19 634 Algeta       -18 631 210 Frontline       12 353 884
10Statoil       18 692 Archer       -11 551 094 Songa Offshore       11 862 956

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabankens kunder.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 384,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.