Aksjesparerne i juli: Sitter stille i båten på rolig sommerbørs.

Til tross for svingninger har omsetningen på Oslo Børs vært sommerslapp i juli. De private aksjeinvestorene sitter stille i båten, og viser verken tegn på å gå inn eller ut av markedet. Privatpersoner har kjøpt seg opp i Marine Harvest, og tatt gevinst i PGS.

Omsetningen på Oslo Børs falt fra 223 milliarder i juni til 171 milliarder i juli. Dette tilsvarer et fall i omsetningen på 23 %. Privatpersoners handel hos Nordnet, Netfonds, Skandiabanken og Saxo-E*Bank falt med 24 % i juli.

- Tradisjonen tro har det vært sommerslapt på Oslo Børs i juli. Tragedien som rammet Norge og Oslo mot slutten av måneden har selvfølgelig også bidratt til at folk har hatt tanker og fokus på andre ting enn aksjeinvesteringer, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

Det har vært både opp- og nedturer på børsen i juli, men hovedindeksen endte til slutt med en nedgang på 0,87 %. Totalt nettosolgte privatpersoner aksjer for knappe 5 millioner kroner i juli.

- Jojo-børsen i juli har ikke påvirket de private investorene, og det er ingen tydelig overvekt av verken kjøpere eller selgere. Dette skyldes en kombinasjon av at noen har sommerfri fra børsen, mens andre rett og slett sitter stille i båten, sier Anders Skar.

Marine Harvest er i juli den aksjen som er mest handlet, og mest kjøpt hos de private aksjeinvestorene. Aksjen falt 27,5 % i juli og er så langt i år ned med nesten 50 %.

- Marine Harvest leverte et resultat for andre kvartal som var i linje med markedets forventninger, men fallende laksepriser, usikkerhet rundt etterspørselen i laksemarkedet har både før og etter kvartalstallene senket aksjekursen. Privatpersoner tror nå at bunnen er nådd og at aksjekursen skal opp igjen, sier Anders Skar.

Bak Marine Harvest på listen over de ti mest kjøpte aksjene blant privatpersoner i juli finner vi Norsk Hydro, RCL, DNO, Norske Skog, TGS, Xact Derivat Bull, Statoil, Northland Resources og Frontline.

De ti mest solgte aksjene i juli var PGS, Yara, Subsea 7, Seadrill, Telenor, Golar LNG, Aker Solutions, DnB NOR, Orkla og Fred. Olsen Energy.

- PGS aksjen er opp nesten 20 % i juli. Den sterke utviklingen i juli skyldes det positive resultatvarselet selskapet kom med den 15. juli, og den gode rapporten mot slutten av måneden. Privatpersoner har valgt å cashe hjem gevinst i seismikkaksjen, sier Skar.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1
: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSaxo-E*TradeSkandiabankenNettokjøp*
Juli 103 138 1726,91 %2,64 %0,90 %1,37 %-107
Aug. 102 971 3068,15 %3,16 %1,72 %1,48 %21
Sep. 102 953 8348,21 %3,17 %1,26 &1,54 %-373
Okt.103 115 9367,72 %2,95 %1,18 %1,52 %4
Nov. 103 463 7387,91 %3,20 %0,93 %1,93 %559
Des. 102 767 2227,74 %3,36 %0,81 %2,04 %-1055
Jan. 113 556 9707,04 %2,98 %0,72 %1,83 %1275
Feb. 113 486 5726,48 %2,84 %0,95 %1,81 %-88
Mars 113 783 0125,76 %2,53 %1,37 %1,40 %-363
April 112 647 9005,37 %2,51 %0,91 %1,27 %698
Mai 113 513 8785,35 %2,39 %1,04 %1,22 %-417
Juni 113 290 1884,97 %2,10 %1,14 %1,06 %-144
Juli 113 132 8284,92 %2,07 %1,17 %0,97 %-5
*Nettokjøp/salg hos Nordnet, Netfonds, Saxo-E*Tradeog Skandiabanken i millioner kroner

OMSETNING:

Juli 11171 279 7203,84 %1,92 %1,20 %0,84 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2:
De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juli.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
AksjeTrans.AksjeNettosalgAksjeNettokjøp
1Marine Harvest     25 242 PGS-62 203 773 Marine Harvest   103 245 051
2REC     24 217 Yara-50 430 039 Norsk Hydro     83 733 569
3Norsk Hydro     19 106 Subsea 7-36 394 538 RCL     32 155 448
4Yara     18 032 Seadrill-24 320 455 DNO     32 034 871
5DnB NOR     12 185 Telenor-20 030 468 Norske Skog     23 288 820
6Xact Derivat Bear     10 208 Golar LNG-19 500 504 TGS     11 239 903
7DNO       9 694 Aker Solutions-16 197 019 Xact Derivat Bull       8 899 666
8Sevan Marine       8 904 DnB NOR-14 153 776 Statoil       7 622 688
9RCL       8 762 Orkla-12 718 084 Northland Resources       6 894 720
10Rocksource       8 561 Fred. Olsen Energy-11 391 738 Frontline       6 377 733

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabankens kunder.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 384,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.