Aktie- och fondhandel i september: Olja och obligationer

Månadens aktie- och fondhandel visar på tydliga trender. Aktiespararna köper mindre högriskbolag med exponering mot olja samtidigt som de säljer svenska storbolag. På fondsidan fortsätter obligationsfonder att vara ett attraktivt alternativ för spararna. Det visar statistik från september månads aktie- och fondhandel på nätbanken Nordnet.

- Det är ovanligt att vi ser så tydliga trender i vår månadsstatistik. Uppenbarligen lockas spararna av de kraftiga uppgångar som sker i oljeaktierna så fort prospektering övergår till fynd. Senast i raden är det Lundinarnas Shamaran som agerar draglok med en kursuppgång på över 50 procent. Deras sinne för att göra träsk till guld är imponerande, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta aktierMest nettosålda aktier
1. Shamaran Petroleum1. Volvo
2. Ericsson2. SEB
3. Tethys Oil3. ABB
4. Alliance Oil4. Boliden
5. Betsson5. Swedbank
6. DNO International6. Lundin Mining
7. SKF7. Atlas Copco
8. Electrolux8. Investor
9. Nordic Mines9. Handelsbanken
10. Atlas Copco10. H&M

-  Om aktiespararna söker oljefynd så söker fondspararna högräntefynd. Det är ett tydligt tecken på att spararna vill bort från risken i aktier men är trötta på sparkontonas låga avkastning. Obligationsfonderna utgör en gyllene medelväg i en luttrad värld, säger Jan Dinkelspiel.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
1. Lannebo Småbolag1. Skagen Kon-Tiki
2. Didner & Gerge Aktiefond Sverige2. Spiltan Räntefond
3. Skagen Krona3. Tangent Fond
4. Carnegie Corporate Bond4. Öhman Penningmarknadsfond
5. Blackrock World Gold Fund5. Amundi Funds Equity Gold Mine
6. Nordea US High Yield Bond  6. Robur Penningmarknadsfond
7. Nordea European High Yield Bond 7. SEB Läkemedelsfond
8. SEB Choice High Yield8. Catella Hedgefond
9. SEB Corporate Bond SEK9. Brummer Nektar
10. Excalibur10. DNB Sweden Micro Cap

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under september månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files