Aktiehandel i oktober: Private tror på Vestas trods kursfald

De private investorer hos Nordnet tilførte deres porteføljer Vestas-aktier for 15 mio. kr. i forbindelse med mandagens nedjustering. Dermed stod de for 13% af handlerne i aktien og var derfor i stor stil med til at holde en hånd under Vestas-aktien. De private nettokøbte Vestas for i alt 20,6 mio. kr. i løbet af oktober måned.

Det så ellers ud til, at de trofaste Vestas aktionærer skulle få udbytte for deres tålmodighed med en kursstigning på hele 22,7% frem til den sidste handelsdag i oktober måned. Men nedjusteringen satte en streg over månedens stigning på en enkel dag, og Vestas endte med månedligt kurstab på 7%.

"Der har i løbet af hele oktober været stor aktivitet i aktien, og mandagens handel viser, at de private ikke tror at nedjusteringen er tegn på at det danske vindmølleeventyr er ovre – tværtimod brugte de kursfaldet til at sikre sig aktien til en lavere pris”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Privat optimisme i oktober
De private investorer hos Nordnet nettokøbte aktier for 20,1 mio. kr. på Københavns Fondsbørs i oktober måned.

"I oktober så vi en overordnet optimisme, og frem til den 30. oktober steg C20-indekset da også med 7%. Månedens sidste handelsdag endte dog igen negativt og resultatet for oktober blev en relativt beskeden kursstigning på 3,5%", siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

På salgssiden toppede Mærsk B listen med et nettosalg på 17,5 mio. kr. De største nettokøb skete i Vestas og Danske Bank med henholdsvis 20,6 og 18,3 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. oktoberStørste nettosalg/mio. kr. oktober
1VESTAS20,61MÆRSK B-17,5
2DANSKE BANK18,32PANDORA-4,6
3D/S NORDEN3,53FLSMIDTH & CO-4,3
4G4S2,94NOVO NORDISK B-3,6
5NOVOZYMES B1,9   5BERLIN III B-2,8

Kilde: Nordnet Bank

Stort antal handler i Vestas

Vestas blev månedens mest handlede aktie med i alt 26.626 handler, hvilket var mere end toplistens følgende tre aktier tilsammen.

De fem mest handlede aktier i oktober måned var Vestas, FLSmidth & Co, Danske Bank, Mærsk B og Novo Nordisk.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler oktober 2011Antal handler september 2011
1Vestas Wind Systems26.6261Vestas Wind Systems18.191
2FLSmidth & Co.9.8192Mærsk B12.774
3Danske Bank7.3273FLSmidth & Co.10.715
4Mærsk B7.2774Danske Bank8.521
5Novo Nordisk B6.5885Novo Nordisk B5.905
6Pandora6.3116Pandora5.856
7Carlsberg B4.3637Carlsberg B4.542
8DSV2.9398DSV2.806
9G4S2.7889NKT Holding2.395
10Novozymes B1.63110Novozymes B1.972

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 394 700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.