Aktiehandeln i augusti: Inget äpple utan Jobs

Under en månad präglad av stora utflöden från aktier valde spararna att ta offensiva positioner i Volvo, SEB och MTG. På säljsidan finner vi aktier som har klarat sig förhållandevis bra trots den kraftiga börsnedgången. Det visar statistik från Nordnet gällande augusti månads aktiehandel.

-          Trots breda nedgångar med stora flöden från aktier till räntefonder finns det sparare som tar offensiva positioner med förhoppning om att dessa bolag har fått alldeles för mycket stryk. Att i nuläget ta ett bet på dessa aktier är att ta ett bet på att all recessionsoro endast är ett hot med bot, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

På säljsidan bland investmentbolag och andra svenska storbolag finner vi amerikanska Apple.

-          Det är inte vanligt att ett amerikanskt bolag tar sig in på dessa listor. Ruttet äpple utan Jobs är tydligen svenska sparares dom, säger Jan Dinkelspiel.

Mest nettoköpta aktier

Mest nettosålda aktier

Kinnevik Öresund Atlas Copco Hufvudstaden Apple AstraZeneca Enquest Alliance Oil Scania Black Pearl

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 220 000 svenska konton under augusti månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se