Aktiehandeln i maj: Förlorarbolag i fokus

Sparare har under maj köpt månadens förlorarbolag. Bland de mest nettoköpta aktierna finner vi kursförlorarna Volvo, Industrivärden, Sandvik, Skanska och Lundin Mining. På säljsidan finner vi bolag med exponering mot framförallt läkemedel och bank. Det visar statistik från maj månads aktiehandel.

-          Maj har varit en månad med kraftiga ras i några av de privata spararnas mest populära bolag. Skanska är fortsatt svag efter en usel rapport och Lundin Mining fick sig en rejäl törn när ägarna gick ut och dementerade strukturaffärer. Detta utnyttjades av både sparare och huvudägare Lukas Lundin som såg kursraset som ett ypperligt köptillfälle, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Bland maj månads mest sålda aktier finner vi samtliga storbanker förutom Handelsbanken samt konjunkturokänsliga bolag som AstraZeneca, Getinge, Meda och SCA.

-          Alla rörelser, upp som ned, ses i nuläget som en överreaktion. Går det ned så köper spararna mer och går det upp så är man snabb med att hämta hem vinster. Vi befinner oss i ett avvaktande läge där spararna undrar om vi ska utsättas för en finansiell orkan eller om krisvindarna snart har seglat förbi. Det viktiga nu är att vi får klarhet i vad som ska hända. Marknaden avskyr osäkerhet och kommer att fortsätta att vara svag i väntan på klara besked från Grekland och ECB, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier

Mest nettosålda aktier

H&M                                                              AstraZeneca Entraction Swedbank SCA Electrolux Meda Getinge Industrier Nordea SEB

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 220 000 svenska konton under maj månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files