Aktiehandeln i november:Tvära kast bland spararna

November har varit en månad med två ansikten. Månaden inleddes med att spararna trodde på aktier med stora köp som följd och avslutades med vinsthemtagningar och tydliga säljtendenser under den senaste veckan. Det visar statistik från november månads aktiehandel på nätbanken Nordnet.

-          För tillfället verkar inte spararna vara annat än kortsiktiga och agerar på varje liten rörelse. För att undvika att förlora pengar tar de hem vinster snabbare än någonsin. Varje rekyl uppåt ses som en möjlighet att undvika framtida ras. Spararna är kvar på börsen men har lärt sig att alltid ha fingret på säljknappen, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på nätbanken Nordnet.

-          Spararna gör sig av med oljebolag och köper svenska bjässar. Nu börjar spararna komma in i en kalenderperiod där skatteeffekter påverkar investeringsbesluten. Spararna vill lägga ett ruttet 2011 bakom sig och börja om 2012, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på nätbanken Nordnet.

Mest nettoköpta aktier

Mest nettosålda aktier

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 svenska konton under november månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet Bank AB is the leading broker in the Nordic region with about 394,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland,. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.