Augusti: Semestertiderna över för spararna

​Aktiviteten bland spararna på börsen var under augusti högre än under föregående sommarmånader. Totalt gjordes cirka 1,3 miljoner avslut, vilket är en ökning med 23,4 procent jämfört med juli.

I augusti gjordes 1 286 376 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg. Det motsvarar 58 472 avslut per börsdag.

Förändring Förändring
 Augusti 2010Augusti 2009ett årJuli 2010en månad
Sverige670 073650 8703,0%510 78131,2%
Norge211 467286 241-26,1%187 47612,8%
Danmark162 223194 981-16,8%126 80927,9%
Finland185 129219 619-15,7%158 73616,6%
Tyskland57 19776 878-25,6%58 528-2,3%
Luxemburg28710 489-97,3%2754,4%
Totalt1 286 3761 439 078-10,6%1 042 60523,4%
Snitt per börsdag58 47268 528-14,7%47 39123,4%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då de svenska, norska, danska, finska eller tyska börserna var öppna.

Enligt preliminär statistik är Nordnet under augusti månad näst största mäklare mätt i antal aktieavslut på de nordiska börserna.

- Augusti är en månad då spararna börjar komma tillbaka från sina semestrar, vilket syns i den ökade aktiviteten jämfört med juni och juli. Samtidigt har Nordnet under månaden stärkt sin position på de nordiska börserna, säger Jonas Burvall, kommunikationschef på Nordnet.

MäklareMarknadsandel
1. SEB8,4%
2. Nordnet7,1%
3. Citadel Securities6,0%
4. Credit Suisse5,6%
5. Morgan Stanley4,8%

Tabell: Marknadsstatistik gällande andel av antalet avslut i aktier på Nasdaq OMX och Oslo Børs. Statistiken bygger på preliminära beräkningar. Källa: Nordnet

För mer information, kontakta:
Jonas Burvall, kommunikationschef Nordnet, 0766-27 97 55
jonas.burvall@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.