Berg- og dalbane men ingen fornøyelse hos private aksjesparere i november.

November var en turbulent måned på børsen, og hovedindeksen endte etter mye opp og ned med et fall på rundt en prosent. Privatpersoner i aksjemarkedet nettosolgte aksjer, og klamrer seg fast så godt de kan i gjeldskrisens berg- og dalbane.

- For tiden virker privatpersoner i aksjemarkedet å være veldig kortsiktige og de reagerer på hver eneste lille nyhet og bevegelse i markedet. Kursutviklingen og nyhetene i markedet er som en berg- og dalbane som svinger fra optimismen til bunnløs pessimisme, noe som også gjenspeiles i de privates investeringer i november, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank.

Etter mye frem og tilbake, endte private aksjeinvestorer hos Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken med et nettosalg av aksjer på 104 millioner i november.

- For å unngå å tape penger tar de private aksjesparerne hjem gevinster raskere enn noensinne. Enhver børsrekyl sees som en mulighet til å unngå et eventuelt fremtidig kursras. Det er for så vidt ikke noe masseflukt fra markedet, men det er tydelig at privatpersoner er nervøse og har lært å alltid ha en finger på salgsknappen, sier Anders Skar.

Som følge av børsuro og store svingninger er aktiviteten i de privates aksjeporteføljer høy. Totalt ble det gjort 438 tusen kjøps- og salgstransaksjoner og omsatt aksjer for 21,8 milliarder hos Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken i november.

I følge Anders Skar i Nordnet bidrar det usikre markedet til flere transaksjoner hos alle kundene, både de mest kortsiktige og de mer langsiktige. De mest populære aksjene å handle målt i antall transaksjoner i november var Xact Derivat Bear, Frontline og Yara.

- De mest handlede aksjene er typisk mye kortsiktig spekulasjon. Aksjene svinger mye i verdi og det er mulig å gjøre kortsiktige gevinster. Når usikkerheten er høy driver dette aktivitet også hos de langsiktige som gjør flere justeringer i sine porteføljer, sier Anders Skar.

Og de mest populære eller mest kjøpte aksjene hos de mer langsiktige private investorene i november var Yara, Subsea 7 og Xact Derivat Bull, mens de minst populære og mest solgte aksjene var Statoil, Xact Derivat Bear og Sedrill.

- Aksjesparerne solgte rene oljeselskaper som Statoil og Det Norske, og kjøpte i stedet oljeserviceaksjer som Subsea 7, Aker Solutions, Archer og en nykommer på listen Polarcus. Seadrill derimot er nettosolgt og går mot denne trenden i november. Noe av grunnen til dette er den svake resultatrapporten fra selskapet, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSaxo-PrivatbankSkandiabankenNettokjøp*
Nov. 103 463 7387,91 %3,20 %0,93 %1,93 %559
Des. 102 767 2227,74 %3,36 %0,81 %2,04 %-1055
Jan. 113 556 9707,04 %2,98 %0,72 %1,83 %1275
Feb. 113 486 5726,48 %2,84 %0,95 %1,81 %-88
Mars 113 783 0125,76 %2,53 %1,37 %1,40 %-363
April 112 647 9005,37 %2,51 %0,91 %1,27 %698
Mai 113 513 8785,35 %2,39 %1,04 %1,22 %-417
Juni 113 290 1884,97 %2,10 %1,14 %1,06 %-144
Juli 113 132 8284,92 %2,07 %1,17 %0,97 %-5
Aug 115 516 6625,23 %2,52 %0,72 %1,33 %-212
Sept. 114 494 0685,19 %2,36 %0,59 %1,05 %78
Okt. 114 323 8885,45 %2,72 %0,57 %1,26 %13
Nov. 114 562 3625,39 %2,44 %0,60 %1,17 %-104
*Nettokjøp/salg hos Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken i millioner kroner

OMSETNING:Oslo Børs*NordnetNetfondsSaxo-PrivatbankSkandiabanken
Nov. 10321 169 1305,30 %2,65 %1,01 %1,05 %
Des. 10235 240 1005,61 %2,98 %0,91 %1,13 %
Jan. 11312 688 1904,96 %2,56 %0,89 %1,06 %
Feb. 11325 494 2024,94 %2,55 %1,17 %1,03 %
Mars 11311 595 6204,32 %2,27 %1,95 %0,91 %
April 11206 836 0304,06 %2,20 %1,22 %0,83 %
Mai 11270 311 9203,32 %1,91 %1,29 %0,75 %
Juni 11222 695 6003,90 %1,83 %1,57 %0,63 %
Juli 11171 279 7203,84 %1,92 %1,20 %0,84 %
Aug 11310 462 3204,62 %2,34 %0,92 %0,93 %
Sept. 11243 608 5005,00 %2,63 %0,73 %0,73 %
Okt. 11238 459 2704,96 %2,70 %0,67 %0,97 %
Nov. 11242 454 7905,00 %2,45 %0,79 %0,78 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i nov.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
Aksje      Trans.Aksje        NettosalgAksje       Nettokjøp
1Xact Derivat Bear       41 923 Statoil       -174 153 687 Yara     119 064 876
2Frontline       27 365 Xact Derivat Bear       -81 268 033 Subsea 7       44 862 536
3Yara       25 511 Seadrill       -62 119 091 Xact Derivat Bull       38 463 029
4PGS       24 439 Det Norske       -28 427 046 Frontline       26 536 572
5REC       23 281 Algeta       -24 151 351 REC       25 767 430
6Norsk Hydro       20 273 DNB       -18 670 767 Fred. Olsen Energy       17 218 785
7DNO       19 936 PGS       -17 721 246 Aker Solutions       15 824 905
8Xact Derivat Bull       17 506 RCL       -15 955 208 Questerre       10 446 514
9Statoil       15 679 Telenor       -11 124 742 Polarcus       10 067 907
10Norske Skog       14 639 Gjensidige       -10 819 641 Archer       9 872 952

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabankens kunder.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 394,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.