Beste november på Oslo Børs siden 2009 – Normalår i sikte

I november steg Hovedindeksen på Oslo Børs 2,15 prosent, noe som gjør dette til den beste november måned siden 2009. Kunder av Nordnet nettokjøpte norske aksjer for 110 millioner, og har dermed passert 1 milliard i nettokjøp på Oslo Børs i 2015.

Mest handlet var tungvekterne Statoil, Seadrill og Norsk Hydro, hvorav riggselskapet Seadrill også var blant topp 3 av de mest nettokjøpte aksjene sammen med Avance Gas Holding og Norwegian Air Shuttle. Norsk Hydro havnet i andre enden som nest mest solgte aksje sammen med Yara og Gjensidige Forsikring.

I tillegg til aksjekjøpene i Norge nettokjøpte privatinvestorene som handler gjennom Nordnet utenlandske aksjer for ytterligere 24 millioner. Svenske og Amerikanske aksjer var mest populært med nettokjøp på henholdsvis 21 og 9 millioner, mens Danmark ble mest solgt med minus 6 millioner. Det svenske gruveselskapet Boliden var den mest kjøpte utenlandske aksje, mens det hardt pressede amerikanske biotech-selskapet Valeant Pharmaceuticals toppet salgslisten i november etter å ha toppet kjøpslisten i oktober.

Det har med unntak av i april vært god kjøpsinteresse for norske aksjer i hele år sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Stemningen i markedet er positiv, og Hovedindeksen er opp mer enn 9% hittil i år. Klarer indeksen et prosent til i desember blir 2015 faktisk et helt gjennomsnittlig børsår, sier Strøm. Siden 1990 har det norske aksjemarkedet gitt investorene en årlig avkastning på temmelig nøyaktig 10%. Det skal lønne seg å eie aksjer over tid, og 2015 ser ikke ut til å bli noe unntak.

Mest handlede aksjerAndel av omsetning
Statoil10,54 %
Seadrill9,42 %
Norsk Hydro5,28 %
Norwegian Air Shuttle4,48 %
XACT Derivat BEAR4,22 %
Telenor4,13 %
NEXT Biometrics Group4,02 %
DNB4,00 %
Frontline3,47 %
Marine Harvest2,71 %
Mest kjøpte norske aksjerNettokjøp i kroner
Avance Gas Holding30 648 892
Seadrill26 881 332
Norwegian Air Shuttle25 481 579
Multiconsult12 405 494
Scatec Solar11 914 557
Vardia Insurance Group11 845 705
Golden Ocean Group10 746 874
Storebrand8 359 442
Frontline6 638 242
Bakkafrost6 336 194
Mest solgte norske aksjerNettosalg i kroner
Yara International-29 983 069
Norsk Hydro-22 774 540
Gjensidige Forsikring-15 764 724
XACT Derivat BEAR-13 939 901
BW LPG-11 951 734
Kværner-10 987 638
REC Silicon-8 761 441
Schibsted ser. B-7 883 182
DNB-7 344 633
Det norske oljeselskap-5 487 397

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files