Blodfattig og kjedelig oktoberbørs.

Oktober er vanligvis en måned hvor børshandelen intensiveres og svingningene på børsen tiltar som følge av resultatsesongen. I år har det ikke vært slik. I stedet ser vi rekordlave volumer og ekstremt liten volatilitet i følge aksjestatistikk fra Nordnet.

- Det har vært blodfattig og kjedelig på børsen i oktober. Vanligvis tiltar svingninger og den private aksjehandelen som følge av resultatsesongen. Fasit for oktober er tilnærmet flat utvikling, ekstremt små svingninger og liten volatilitet, samt tynne volumer og liten omsetning, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

Privatpersoner gjorde i oktober 234.125 transaksjoner og omsatte aksjer for 8,9 milliarder via Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. Dette er en nedgang fra oktober i fjor på 60 prosent og forrige måned på 8 prosent. Totalt nettokjøpte privatpersoner aksjer for knappe 11 millioner i oktober. Anders Skar i Nordnet forteller at den private aksjehandelen for tiden preges av passivitet.

- Den lave omsetningen og volatiliteten gir få handelsmuligheter for de kortsiktige traderne, og den langsiktige aksjeinvestoren skremmes til passivitet som følge av et kaotisk makrobilde og negative utsikter for verdensøkonomien, sier han.

Av den begrensede handelen som faktisk har funnet sted var REC, DNO og PGS de tre mest populære aksjen å handle blant privatpersoner i oktober.

- Til tross for lav volatilitet på børsen generelt så kan man stort sett alltid stole på at REC og DNO svingninger i verdi. Mye av handelen kretser naturligvis rundt aksjer som svinger og hvor det er litt turbulens, sier Anders Skar.

De tre mest solgte aksjene i oktober var Xact Derivat Bear, Royal Caribbean Cruises og Storebrand, mens Subsea 7, Statoil og Yara var tre de mest kjøpte aksjene. I følge Skar er det vanskelig å si noe konkret om trender da volumene er lave og mye av handelen for tiden domineres av de mest kortsiktige.

- De langsiktige investorene er som sagt passive og sitter for tiden stille i båten. Hvis jeg allikevel skal forsøke å si noe om hvilke trender vi ser så er det at kundene kjøper selskaper som skuffer markedet med sine rapporter og sikrer gevinst i de som leverer bedre enn forventning, sier Anders Skar.

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs. NB! Saxo Privatbank er ekskludert fra statistikken fra juni på grunn av liten omsetning.)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSkandiabankenNettokjøp*
Sept. 12150 478 6503,45 %2,19 %0,77 %
Okt. 12145 949 8703,52 %1,94 %0,63 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i okt.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
AksjeTrans.AksjeNettosalgAksjeNettokjøp
1REC     20 280 Xact Derivat Bear       -50 878 472 Subsea 7     42 167 693
2DNO     13 518 RCL       -43 523 874 Statoil     36 646 257
3PGS     12 996 Storebrand       -40 433 630 Yara     35 337 383
4Marine Harvest     10 436 PGS       -27 259 456 Norsk Hydro     17 425 143
5Songa Offshore       9 705 Atea       -19 304 084 Noreco     17 327 230
6Norsk Hydro       9 599 Orkla       -16 054 716 Sevan Drilling     15 363 998
7Yara       9 228 Aker       -15 380 796 REC     14 832 390
8Xact Derivat Bear       8 279 DNB       -10 268 749 Songa Offshore     13 741 652
9Northland Resources       7 013 Det Norske oljeselskap         -9 943 323 BW Offshore       7 604 124
10Aker Solutions       6 412 Marine Harvest         -7 879 468 Northland Resources       6 974 325

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds og Skandiabankens kunder.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.