Børsåret afsluttedes med gevinsthjemtagninger

Nordnets kunder afsluttede børsåret med at hive en del af årets aktiegevinster i land. Nettosalget i december måned var på 53,4 mio. kr. Set over hele 2010 har de private investorer hos Nordnet dog været positive til aktiemarkedet med nettokøb af aktier for totalt 185 mio. kr. Vestas var den mest købte aktie i 2010 med et nettokøb på 167,2 mio. kr., og Novo Nordisk B var den mest solgte aktie med et nettosalg på 35,8 mio. kr.

”For andet år i træk steg OMX-C20 indekset med 36%, og en stor del af kurstabene fra 2008 er nu genvundet. Det er tydeligt, at de private har solgt og hjemtaget gevinster i nogle af vinderaktierne i 2010 og investeret i aktierne med dårligere kursudvikling. Således har Vestas-aktien i særklasse været den mest købte aktie i 2010”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark og fortsætter:

”De privates handelsmønster var i december måned 2010 næsten en kopi af 2009 med et stort udsalg af aktier. Mange hjemtog gevinster i Mærsk-aktien efter månedens flotte kursstigning på 12%”.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. 2010Største nettosalg/mio. kr. 2010
1VESTAS WIND SYSTEMS 167,21NOVO NORDISK B-35,8
2D/S NORDEN  17,42FLSMIDTH & CO.-29,9
3TOPOTARGET  14,63NOVOZYMES B-14,7
4DANSKE BANK  13,84GN STORE NORD-14,5
5TRYG  13,85NORDEA BANK-13,0
Største nettokøb/mio. kr. decemberStørste nettosalg/mio. kr. december
1DANSKE BANK   22,51MÆRSK B-54,0
2TDC   11,22CARLSBERG B-15,5
3WILLIAM DEMANT HOLDING   9,83VESTAS WIND SYSTEMS-11,8
4NOVO NORDISK B   9,24FLSMIDTH & CO.-10,9
5NOVOZYMES B   4,85SYDBANK  -7,5

Kilde: Nordnet Bank

Vestas mest handlede aktie hos private i 2010
Med 471.210 handler hos internetmæglerne i 2010, var Vestas fortsat den mest handlede aktie, men handlen mindskede med 27% i forhold til 2009. Mærsk B blev den næstmest handlede aktie med 173.208 handler. Mærsk overtog dermed andenpladsen fra Carlsberg, som med en nedgang på 69% i antallet aktiehandler slet ikke oplevede de privates handelsinteresse som i 2009. Turbulensen i Amagerbanken førte banken op på årets Top-10 liste, som ellers domineredes af sværvægterne på Københavns Fondsbørs.

”Selvom kursudviklingen for Vestas-aktien har været dybt skuffende i 2010, er den stadigvæk den klart mest handlede aktie blandt private investorer og de aktive investorers trading-favorit. Likviditeten er altid i top, og ingen slår Vindmølle-aktien med kursdrivende nyheder”, siger Max Gandrup.

De fem mest handlede aktier i 2010 blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Mærsk B, FLSmidth & Co., Novo Nordisk B og Carlsberg B.

Internetmæglernes Top 10 liste:

Antal handler 2010Antal handler 2009
1VESTAS471.2101VESTAS645.761
2MÆRSK B173.2082CARLSBERG B181.637
3FLSMIDTH & CO164.2363FLSMIDTH & CO159.182
4NOVO NORDISK B107.8534DANSKE BANK133.074
5CARLSBERG B107.5725NOVO NORDISK B120.984
6DANSKE BANK103.4976MÆRSK B96.848
7D/S NORDEN80.9397D/S NORDEN95.803
8DSV63.3328GENMAB82.563
9AMAGERBANKEN56.0759DSV71.414
10NEUROSEARCH52.69710NKT HOLDING59.658

Internetmæglernes Top 10 liste:

Antal handler decemberAntal handler november
1VESTAS27.5791VESTAS32.403
2MÆRSK B11.3202MÆRSK B16.671
3FLSMIDTH & CO8.9083FLSMIDTH & CO11.950
4NOVO NORDISK B8.5304AMAGERBANKEN11.256
5PARKEN6.0975CARLSBERG B11.022
6DANISCO5.9776DANSKE BANK8.904
7DANSKE BANK5.7877PANDORA7.472
8TDC 5.7008NOVO NORDISK B5.538
9CARLSBERG B4.9899D/S NORDEN5.440
10PANDORA4.47910TOPOTARGET3.241

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.
Internetmæglerne er Nordnet Bank, Saxo-Etrade Bank og Saxo Bank.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 340,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland and Germany. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi and www.nordnet.de.