Börsen bjöd på tvära kast i februari

En turbulent börs fortsatte att bjuda på tvära kast i februari. Många rapporterande bolag fick känna av stora svängningar i samband med att kvartalsrapporterna publicerades.

Aktiviteten är fortfarande hög bland privatspararna på Stockholmsbörsen, men fokus flyttades under februari från småbolag till de större bolagen. Framförallt investmentbolag och bolag med hög utdelning var populära under månaden. Anmärkningsvärt är att Swedbank var den mest populära banken bland spararna under februari.

Vi ser tydligt att händelserna kring Michael Wolf och osäkerheten kring ledningsfrågan inte avskräcker spararna från att köpa aktier i Swedbank, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan finns flera av börsens konjunkturkänsliga storbolag som SKF, ABB och Ericsson.

- Att bolag som dessa åker ur portföljerna tolkar jag som en oro hos spararna för åt vilket håll konjunkturen är på väg. Meda hamnade i toppen på säljlistan efter att ett bud på bolaget fick aktien att rusa, vilket gjorde att många därefter tog hem vinsterna, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktierMest sålda aktier
HENNES & MAURITZ BMEDA A
FINGERPRINT CARDS BATTENDO
TELE2 BERICSSON B
ICA GRUPPENSKF B
KINNEVIK INVESTMENT LUNDIN PETROLEUM
INVESTOR BLINDAB INTERNATIONAL
RATOS BNEW WAVE GROUP B
TELIASONERA NCC B
SWEDBANK ABB
TOBII TECHNOLOGYB&B TOOLS

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070 099 0299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.