Børsfall lokket småsparerne i august

Børsuroen i august skapte hyperaktive tilstander blant fondssparerne i Nordnet. Omsetningen skjøt i taket, kun overgått av mars måned som også var veldig urolig. Totalt sett så ble det solgt mer fond enn det ble kjøpt, men det var over fire ganger så mange kjøpsordrer som salgsordrer, og en betydelig overvekt av kjøpsordrene var i aksjefond.

Statistikken over fondshandelen i Nordnet for august viser at det var nettosalg av aksjefond. Samtidig ser vi at det ble kjøpt rentefond for mer penger enn det ble solgt. Imidlertid så er det et mindretall sparere som har solgt unna større summer i aksjefond og det store flertallet av småsparerne har gått motsatt vei og kjøpt andeler.

-          Dette betyr at småsparerne har skjønt at de skal handle når det er salg på børsen. Det varmer en spareøkonoms hjerte sier Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom hos Nordnet.

I statistikken over fondene med flest kjøpsordre finner vi en overvekt av Norge og Norden fond mens listen over mest kjøpte fond for august måned er preget av rentefond. Holberg Norge topper listen over fondene som har fått flest kjøpsordre, mens Alfred Berg Pengemarked topper listen over fond det er kjøpt mest av.

-          At småsparerne strømmer til Norge og Norden fond skyldes en kombinasjon av at børsene i Norden har falt betydelig i 2011 og at de nordiske landene har en helt annen finansiell stabilitet enn mange land internasjonalt. Det betyr at det er mer psykologi og usikkerhet som følge av dårlige nyheter internasjonalt som har styrt urolighetene på de nordiske børsene enn fakta. Dette ser det ut til at småsparerne nå tar innover seg og vekter seg opp i hjemmemarkedet fordi de ser på Norden som et tryggere sted å være sier Vammervold.

Det er et rentefond som også topper listen over mest solgte, Alfred Berg Høyrente. For øvrig er de øvrige ni fondene på listen aksjefond.

-          Alfred Berg Høyrente har vært soleklart mest populært blant sparere i Nordnet de siste månedene. Dette er et rentefond med ganske høy risiko så det er derfor ikke overraskende at det har foregått litt nedsalg i dette high yieldfondet sier Vammervold.

Nordnet har mottatt mange henvendelser fra bekymrede fondssparere under urolighetene i sommer og Spareøkonomen kommer derfor med følgende råd:

-          Generelt bør man spare jevnt og trutt, men ikke sitte stille i båten. Når det er salg på børsen som nå, så kan man godt være mer aktiv og kjøpe litt ekstra i aksjefond. Disse andelene du kjøper nå vil være med på å gi en fin boost til avkastningen din etter hvert som børsen beveger seg oppover. Men husk at du skal ha minst fem års horisont på sparing i aksjefond, påpeker Sissel Olsvik Vammervold.

Mest kjøpte fondMest solgte fondFlest kjøpsordre
1. Alfred Berg Pengemarked1. Alfred Berg Høyrente1. Holberg Norge
2. Holberg Likviditet2. KLP AksjeGlobal Indeks2. Holberg Norden
3. Delphi Verden3. DnB NOR Global Indeks3. Holberg Likviditet
4. KLP Pensjon II4. Terra SMB4. WarrenWicklund Norge
5. DnB NOR Obligasjon5. Warren Wicklund Norge5. Handelsbanken Øst Europa
6. KLP AksjeNorge6. Delphi Europa6. KLP AksjeNorge Indeks II
7. Skagen Høyrente7. Invesco Korea7. Black Rock Global Dynamic Eq.
8. KLP Pensjon8. Handelsbanken Latin Amerika8. JPM Emerging Markets Equity
9. Alfred Berg Lang Obligasjon9. Holberg Norden9. Franklin Mutual Global Discovery
10. DnB NOR Nordic Technology10. Alfred Berg Gambak10. Warren Wicklund Norden

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge i august måned.

Kilde: Nordnet
For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge, +47 23 33 30 12, +47 907 82 282

sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 384,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files

file-icon