Børsnoterte fond i mai: Fra Bear til Bull

​Privatpersoners handel med børsnoterte fond (ETF’er) i mars og april viste en tydelig pessimistisk holdning til utviklingen i aksjemarkedet. De private investorene kjøpte i denne perioden børsnoterte fond som ga positiv avkastning når børsene falt. I mai snudde dette, og privatpersoner solgte pessimistfondene, og kjøpte i stedet børsnoterte fond som stiger samtidig som børsen stiger. Det viser statistikk fra Nordnet.

- Kundene har vektet om fra Bear- til Bullprodukter. De har tatt gevinst når børsene har sunket i mai, og er nå posisjonert for opptur i aksjemarkedet, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

På listen over de mest kjøpte fondene i mai er det kun èt såkalt bear-fond, det vil si fond som gir positiv avkastning når børsen faller. Derimot finner vi 5 bear-fond på listen over de mest solgte fondene i mai. På topplisten over de mest kjøpte fondene i mai er de fire mest kjøpte fondene alle bull-fond.

Privatpersoner som investerer i børsnoterte fond liker risiko. Over halvparten av de mest kjøpte og solgte fondene i mai er fond med gearingelement. Xact Derivat Bull, som er veldig populære på det norske markedet, har 200% gearing og stiger dermed med 2% når Oslo Børs stiger med 1%.

- Handelen i børsnoterte fond domineres hittil av de mest aktive traderne. Dette er kunder som forsøker å tjene penger på børssvingninger både i løpet av èn dag, noen dager og opptil noen måneder. Når børsen har svingt så mye som den har gjort i mai, har det vært mulig å tjene gode penger for de aktive om de har truffet på retningen, sier Anders Skar.

Og Skar tror de store massene på sikt også vil kjøpe mer børsnoterte fond i stedet for vanlige aksjefond.

- Med et økt fokus på kostnader, og en voksende interesse for indeksfond og indeksforvaltning, tror vi de store massene etter hvert også vil få øynene opp for å investere mer langsiktig i børsnoterte fond, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 310.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland i mai måned.

Kilde: Nordnet
For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte børsnoterte fond (ETF’er) i mai 2010:

Mest kjøpteUnderliggendeGearingFondsforvalter

8United States Natural Gas FundNaturgas United States
9FINANCIAL BEAR 3XRussell 1000 Financial-300%Direxion Funds
10Volatility S&P 500 ShortVIX short (S&P 500)iPath / iShares

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.