Faldende optimisme hos private investorer

Optimismen er ikke længere så udtalt hos de private investorer hos Nordnet, som kun nettokøbte aktier for 8,3 mio. kr. i februar måned mod 97,7 mio. i januar. Tilliden til bankaktier er dog i top, og Novo Nordisk blev solgt til fordel for aktier i Danske Bank.

”Udviklingen på Københavns Fondsbørs i årets første måneder har indtil nu været svagt positiv, men med relativt store stigninger og fald. Den usikre situation i Mellemøsten har lagt en dæmper på stemningen, og det afspejler sig også i de privates investeringer. Selvom de har købt flere aktier end de har solgt, ser vi ikke længere januar måneds store optimisme”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark.

Private tager gevinsten hjem
De mere aktive private investorer har en tydelig strategi med at søge efter undervurderede aktier. Aktier med en god udvikling, som eksempelvis Novo og Carlsberg, bliver solgt til fordel for aktier i velrenommerede selskaber, som har haft en kortsigtet dårlig udvikling, eksempelvis Danske Bank, Nordea og Pandora.
”I januar faldt Novo kraftigt, og derfor købte de private investorer stort ind i aktien. I februar tog de så gevinsten hjem i Novo og kastede sig i stedet over nye aktier, som de så som undervurderede, først og fremmest Danske Bank-aktien”, siger Max Gandrup.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. februarStørste nettosalg/mio. kr. februar
1DANSKE BANK  45,61NOVO NORDISK -50,4
2MÆRSK B  21,52CARLSBERG -16,9
3NORDEA BANK  13,33DANISCO-12,7
4PANDORA    8,34DSV  -8,7
5NKT HOLDING    8,25CHR. HANSEN HOLDING  -8,1

Kilde: Nordnet Bank

Stigende handel i Pandora
Vestas topper listen over de mest handlede aktier hos Nordnet, men antallet handler i aktien er dog faldet med ca. 24% i forhold til januar måned. De fem mest handlede aktier i februar blandt de private investorer hos Nordnet var Vestas, Novo Nordisk B, FLSmidth & Co., Danske Bank og Pandora.

”Vestas har længe været favoritaktie, men det er værd at bemærke femtepladsen, nemlig smykkefirmaet Pandoras aktie, som de private støt og roligt udviser en stigende interesse for”, siger Max Gandrup.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler februar 2011Antal handler januar 2011
1Vestas Wind Systems15.3711Vestas Wind Systems20.308
2Novo Nordisk B12.5732Novo Nordisk 15.798
3FLSmidth & Co.10.9733FLSmidth & Co.8.845
4Danske Bank9.8824A.P. Møller - Mærsk B8.418
5Pandora8.1075Pandora5.118
6A.P. Møller - Mærsk B7.0906Danske Bank5.041
7Carlsberg4.0587Carlsberg 3.915
8DSV2.7768DSV3.488
9D/S Norden2.2029Novozymes 3.129
10GN Store Nord1.82910Coloplast 2.473