Fondsinvestorene kjøpte Norge og Norden -Solgte Renter og Kina

Privatinvestorer nettokjøpte verdipapirfond gjennom Nordnet for 168 millioner i juli, og med dette passerte samlede fondskjøp hos Nordnet 2 milliarder kroner hittil i år. Mest kapital gikk i aksjefond, men investorene solgte seg ned i rentefond, samt aksjefond i Kina og Asia.

Tradisjonelle aksjefond ble netto kjøpt for 178 millioner i juli, fulgt av kombinasjonsfond med 20 millioner. Nordnetkundene solgte rentefond for 39 millioner, mens det i ETF’er (børshandlede fond) var stor omsetning, men kun netto kjøp for 9 millioner kroner. Hittil i år er samlede nettokjøp av tradisjonelle fond og ETF’er nå 2.071 millioner for Nordnets norske kunder.

Fond som investerer i Norge og Norden dominerte kjøpslisten sammen med sektorfond med eksponering mot Bioteknologi. Salgslisten viser et blandet bilde. Rentefond ble mest solgte fondsgruppe, men blant aksjefondene kunne det samlet sett sees en betydelig strøm av kapital ut av fond med eksponering mot Asia, og særlig Kina.

- Kina har vært et perifert marked for våre kunder, mens et større antall har hatt bredere asiatiske fond. Uroen på kinesiske børser i juli har trolig vært hovedårsaken til at mange av fondene med eksponering mot regionen har blitt solgt. Kinesiske fastlandsbørser virker for øvrig fortsatt dyre, så det er meget mulig vi vil se videre nedgang selv om børsfallet har vært bremset av myndighetenes tiltak, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

- Samtidig så vi i juli stor tilstrømming til norske og nordiske aksjefond. En noe svakere utvikling på børsene ute kan være hovedårsak, men det fins også opportunistiske grunner til å kjøpe Norden. De nordiske børsindeksene har korrigert og konsolidert etter den sterke utviklingen i første kvartal. Det ser ut som investorene nå posisjonerer seg for ny oppgang i andre halvår, sier Karl Oscar Strøm.

Mest kjøpte/solgte fond i juli hos Nordnet

Mest kjøpte tradisjonelle fond  Mest solgte tradisjonelle fond
1. KLP AKSJE NORGE INDEKS1. DNB NORDIC TECHNOLOGY
2. DELPHI NORDIC2. HOLBERG KREDITT
3. FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND3. SKAGEN KONTIKI
4. KLP OBLIGASJON 5 ÅR4. DNB HIGH YIELD
5. NORDNET SUPERFONDEN DANMARK5. STOREBRAND GLOBAL VERDI
6. NORDEA 1- SENIOR GEN EQUITY BP USD6. FORTE OBLIGASJON
7. NORDNET SUPERFONDET NORGE7. KLP AKSJEGLOBAL LAV BETA
8. KLP PENGEMARKED8. DNB NOR GLOBAL INDEKS
9. ALFRED BERG LANG OBLIGASJON9. PARETO HØYRENTE
10. JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE 10. KLP AKSJE FREMVOKSENDE MARKEDER
Mest kjøpte ETF og ETN`erMest solgte ETF og ETN’er
1. iShares Nasdaq Biotechnology Index1. XACT Derivat BULL
2. PROSHARES TRUST II2. Global X SuperDividend ETF
3. PRSH ULTRA VIX STF3. iShares Exponential Technologies ETF
4. DBX MSCI WORLD ETF4. SPDR S&P 500
5. DNB OBX5. iShares China Large-Cap ETF
6. db x-trackers MSCI World Health Care TRN Index UCITS ETF6. PowerShares QQQ Trust, Series 1
7. iShares Currency Hedged MSCI Germany ETF7. VelocityShares 3X Long Natural Gas ETN linked to the S&P GSCI Natural Gas Index Excess Return
8. iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF 8. iShares 20 Year Treasury Bond ETF
9. Global X FTSE Greece 20 ETF9. PowerShares Buyback Achievers
10. Direxion Small Cap Bear 3X Shares10. Market Vectors Gold Miners ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.