Fondsinvestorene tråkket på bremsen i urolig marked

Private investorer nettokjøpte tradisjonelle fond for 18 millioner gjennom Nordnet’s fondstorg i august, men solgte samtidig børshandlede fond (ETF’er) for 41 millioner. Samlet sett ble det dermed trukket 23 millioner ut av markedet i løpet av måneden.

Samlet omsetning av fond var på nesten to milliarder, noe som gjør august til den tredje mest aktive måneden blant fondshandlerne i 2015. Av tradisjonelle fond var defensive rentefond mest populært med et netto kjøp på 20 millioner, fulgt av aksjefond som ble kjøpt for 10 millioner. Det ble trukket netto 12 millioner ut av kombinasjonsfond.

- Vi ser høy aktivitet, men samlet sett lave netto salg sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det er allikevel en defensiv tendens i statistikken. Indeks-aksjefond og trauste rentefond er på kjøpstoppen, mens Høyrentefond og mer opportunistiske sektor- og regionale fond selges. Dette er en ikke uventet reaksjon på markedsuroen. Investorene trekkes mot det de anser som mer sikkert, og det ser vi i både tradisjonelle fond og ETF’er, sier Strøm.

Av børsnoterte aksjefond (ETF’er) var optimist-fondet XACT Derivat Bull mest kjøpt, mens den tilsvarende negative varianten XACT Derivat Bear var mest solgt. For øvrig domineres kjøpstoppen av fond som følger kjente internasjonale indekser i Norden, Europa og USA.

Mest kjøpte fondMest solgte fond
KLP AKSJE NORGE INDEKSHOLBERG KREDITT
ALFRED BERG LANG OBLIGASJONPARETO HØYRENTE
NORDEA - SENIOR GENERATIONS EQUITYDNB GLOBAL INDEKS
NORDNET SUPERFONDET NORGEDELPHI EUROPE
CARNEGIE OBLIGATIONSFONDKLP PENGEMARKED
FORTE OBLIGASJONFRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND
HANDELSBANKEN EUROPAFOND INDEXUBS EQUITY FUND - BIOTECH
DNB KREDITTBOBLIGASJONSTOREBRAND GLOBAL VERDI
KLP AKSJE GLOBAL INDEKSCARNEGIE INDIENFOND
ALFRED BERG AKTIVINVESCO PAN EUROPEAN EQUITY FUND
Mest kjøpte ETF’erMest solgte ETF’er
XACT Derivat BULLXACT Derivat BEAR
DNB OBXProshares ULTRA VIX STF
db x-trackers DAX  UCITS ETFiShares Nasdaq Biotechnology Index Fund
Pimco 7-15 Year U.S. Treasury Index Exchange-Traded FundDBX MSCI WORLD ETF
ProShares Short VIX Short Term Futures ETFdb x-trackers MSCI World Health Care TRN Index UCITS ETF
iShares US Preferred Stock ETFPROSHARES TRUST II
db x-trackers Euro Stoxx 50  UCITS ETFProShares UltraShort S&P500
XACT Norden 30iShares MSCI Europe ex-UK UCITS ETF
iShares Core S&P 500 UCITS ETFGlobal X SuperDividend ETF
PowerShares QQQ Trust, Series 1SPDR Barclays Short Term High Yield Bond

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 |e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.