Fondsinvestorer posisjonerer seg for kursfall

Nordnets norske kunder nettotegnet fond for 38 millioner i april. Dette er 64 prosent mindre enn i mars, men betydelig opp fra april i fjor som var eneste måned med negativ fondssparing i 2013. Netto ble 37,8 millioner plassert i rentefond og 7,9 millioner i aksjefond, mens kombinasjonsfondene så en innløsning på totalt 7,7 millioner kroner.

Børsnoterte indeksfond (ETF’er) ble i tillegg nettokjøpt for 14 millioner. Denne type fond blir stadig mer populære og utgjorde totalt 44% av samlet fondsomsetning i april.

Halvparten av de mest kjøpte tradisjonelle fondene er rentefond, men for første gang på mange måneder sees også en økende interesse for mer eksotiske og risikofylte plasseringer der investorene får eksponering mot vekstmarkeder eller små bedrifter. Salgslisten domineres av Bioteknologi og Helsefond.

- Vi ser en jevn strøm av kapital inn i fond generelt, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Fortsatt er rentefond mest populært, noe vi har sett i flere måneder nå. Trolig skyldes dette økende oppmerksomhet om høyrentefond som et godt alternativ til banksparing, sier Strøm.

- Bioteknologi var fjorårets vinnersektor, men har falt betydelig tilbake den siste tiden og dette har fått investorer til å se etter muligheter andre steder, sier Strøm. Mange vekstmarkeder har vært svake lenge, men nå synes tydeligvis investorene det er verdier billig til salgs og vi ser at de flytter kapital til slike markeder.

Handel i børsnoterte indeksfond utgjør nå nær halvparten av samlet fondsomsetning, og nytt fra april er at også disse inkluderes i månedsstatistikken for fond. Trading-relaterte ETF’er som gjør det mulig å tjene penger når markedet faller dominerer både kjøps- og salgslisten, men en økende strøm av mer langsiktige kapitalplasseringer finner også veien inn i ETF’er.

- Norske investorer omfavner de store mulighetene som fins i denne type fond. ETF er et godt verktøy til kortsiktig spekulasjon, og når mange børser nå handles nær all time high ser vi at fond som vil tjene på kursfall er de mest kjøpte, sier Karl Oscar Strøm.

- Men børsnoterte indeksfond er også en klar konkurrent til tradisjonelle aksjefond når det gjelder langsiktige plasseringer. ETF’ene gir en forutsigbar eksponering mot en rekke ulike indekser til en meget lav kostnad. ETF’er tar en stadig større andel av fondshandelen internasjonalt, og dette er en trend vi ser også i Norge, avslutter Strøm.

Vedlegg: Mest handlede fond i april og mest handlede ETF’er.

Mest kjøpte tradisjonelle fondMest solgte tradisjonelle fond
Mest kjøpte ETF’erMest solgte ETF’er

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringsøkonom, 922 19 068
|karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 504,900 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.