Fondspararna i april: Trygga hamnar i topp

Köpsidan dominerade i fondhandeln under april, och helst satsar man på räntefonder med inriktning på företagsobligationer. På säljsidan är bilden mer splittrad, med både aktie- och räntefonder på listan över månadens mest sålda.

- Börsen föll lite grann under april månad, och spararna valde den trygga vägen framåt genom att främst placera i räntefonder. Framför allt är fonder som placerar i företagsobligationer i ropet. På säljsidan hittas både aktie- och räntefonder. Börsläget känns osäkert och det är svårt att sia om framtiden. Den pågående rapportsäsongen har inte gjort saken klarare, utan det är svårt att se en tydlig trend i utvecklingen, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
1. Nordea European Corporate Bond Fund1. Didner & Gerge Småbolag
2. Danske Invest Sverige Likviditet2. Brummer & Partners Lynx
3. DNB Sweden Micro Cap3. Öhman Företagsobligationsfond
4. SEB Corporate Bond SEK4. Sparinvest SICAV High Yield Value Bonds
5. Carnegie Corporate Bond5. Spiltan Räntefond Sverige
6. Brummer & Partners Nektar6. Tangent
7. Atlant Stability7. Robur Östeuropafond
8. Nordea Sekura8. Öhman High Yield Fund
9. Catella Avkastning9. Danske Invest Sverige Fokus
10. Brummer & Partners Multi-Strategy 2XL10. SEB Rysslandfond

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 245 000 svenska konton under april månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files