Fondspararna i februari: Ökad aktivitet och riskaptit

Omsättningen i fonder ökar som ett resultat av den starka börsen under inledningen av året. Handeln steg med 15 procent jämfört med januari. På köpsidan dominerar svenska och utländska aktiefonder och på säljsidan dominerar lågavkastande räntefonder. Det visar statistik från nätbanken Nordnet avseende fondaffärer under februari månad.

- Spararna fortsätter att lockas av den urstarka börsen. Från att ha varit väldigt passiva under slutet av 2011 ser vi att handeln i fonder nu ökar. Spararna köper svenska och globala aktiefonder samtidigt som lågavkastande, trygga räntefonder överges. När marknaden är stark vänds blickarna mot att göra vinst snarare än att undvika förlust, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
1. Didner & Gerge Småbolag1. Folksam Obligationsfond
2. HSBC Indian Equity2. Skandia Realräntefond
3. SEB Corporate Bond3. Nordea Obligationsfond
4. Danske Global Emerging Mkts.4. Länsförsäkringar Penningmarknad
5. Brummer Nektar5. Öhman Penningmarknadsfond
6. Skagen Kon-Tiki6. Öhman Realobligationsfond
7. Didner & Gerge Aktiefond Sverige7. Robur Rysslandsfond
8. Skagen Global8. Fidelity Indonesia Fund
9. Handelsbanken Indienfond9. DNB Eco Absolute Return
10. Swedbank Robur Östeuropafond10. Brummer Multi-Strategy

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 svenska konton under februari månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-31 13 33
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 410,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.