Fondspararna i juni: Grekland skrämmer

Fondspararna är fortsatt försiktiga i sina fondval. Under låg omsättning köper spararna räntefonder samtidigt som de säljer fonder med exponering mot aktier. Det visar statistik från Nordnet avseende fondaffärer under juni månad.

-       Återigen är det säkra räntefonder som lockar spararna. Vi lever i en tid med svarta rubriker. Grekland, eventuella spridningseffekter till Portugal och Spanien, usel konsumtion i USA och fortsatt fallande priser på amerikanska bostäder fortsätter att skrämma spararna. Grekland är timmar och dagar ifrån en dom – åtstramning eller default? Oavsett utgång tror jag att marknaden kommer att belöna att Greklandshistorien går in i en slutfas, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

På mest sålda listan är det framförallt fonder med exponering mot aktier.

-       Börsen har varit svag under juni månad och många befarar att kurserna ska ner ytterligare. Då är det naturligt att spararna vill säkra sitt sparkapital och lämna aktier, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest köpta fonder

Mest sålda fonder

Statistiken baseras på Nordnet cirka 220 000 svenska kunder under juni månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701 - 49 79 15
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files