Fondspararna tror fortsatt på börsen

Maj blev en relativt stark börsmånad där fondspararna fortsatt visar förtroende för aktiefonder. En stark uppgång hittills i år fick spararna att ta hem vinsterna i de råvaruexporterande marknaderna Brasilien och Ryssland.

Nordnets kunder handlade under maj fonder med liknande profil som man gjort de senaste månaderna. Framförallt köpte man breda aktiefonder med en exponering mot flera marknader.

En röd tråd bland de mest populära fonderna under månaden är att spararna köper aktiefonder med låga avgifter. Vi ser att man fortsatt väljer bort räntefonder på grund av den lågräntemiljö vi befinner oss i, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Fondspararna valde under månaden att sälja innehav i två av årets vinnare så här långt; Brasilien och Ryssland.

Börserna i Ryssland och Brasilien har gått starkt under året och det gör att spararna nu väljer att ta hem vinsterna i Brasilien och Ryssland för att byta till tryggare alternativ. Vi ser fortsatt även ett utflöde från hedgefonder, något som varit en stark trend under året, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonderMest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAGBRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
SPP AKTIEFOND  USANORDEA-1 BRAZILIAN EQUITY FUND
DNB GL INDEKSCARNEGIE STRATEGIFOND A
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGEBRUMMER MULTI STRATEGY
DIDNER & GERGE SMÅBOLAGJPMORGAN BRAZIL EQUITY  USD
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGEALLIANZ RCM GLOBAL METALS AND MINING A EUR
LANNEBO SMÅBOLAGEXCALIBUR FOND
ROBUR ACCESS ASIEN SEKNORDEA STABIL
SKAGEN GLOBALCARNEGIE BIOTECHNOLOGY FUND
AMF PENSION AKTIEFOND EUROPAALFRED BERG RYSSLAND

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070 099 02 99
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.