Fondssparerne ga gass i januar, men har en fot på bremsepedalen

Nordnets fondsstatistikk for januar viser at norske fondssparere nettotegnet fond for 162 millioner kroner. Av dette fant 64 millioner fondskroner veien til aksjefond, mens 98 millioner ble investert i rentefond. Nettotegningen i kombinasjonsfond var ubetydelig.

- Vi ser vanligvis at kundene kjøper mest aksjefond, så selv om fondssparerne fortsetter å gi gass så tyder økte investeringer i rentefond på at de samtidig har en liten fot på bremsepedalen, sier Anders Skar, sjef for Nordnet Norge.

På listen over de mest kjøpte fondene finner vi en overvekt av Norgefond. Delphi Nordic var det mest populære fondet å kjøpe etterfulgt av Nordnet Superfondet Norge og KLP Aksje Norge Indeks. Holberg Kreditt, Delphi Europa og Skagen Global får den tvilsomme æren å toppe listen over de mest solgte fondene i januar.

- På kjøpssiden ser vi helt klart en trend mot det norske og de nordiske markedene. Et eventuelt rykk opp i oljeprisen vil være positivt for Oslo Børs, og det er mulig at fondssparerne posisjonerer seg taktisk i forhold til dette, sier Anders Skar. Den tydeligste trenden vi ser på salgssiden er at fondskundene vekter ned i helse, biotek og fond som er posisjonert mot en aldrende befolkning. Mange av disse fondene har gitt god avkastning, men har samtidig blitt relativt dyre på fundamentale verdier, fortsetter han.

Selv om mye av børsutviklingen og nyhetsbildet i januar har handlet om Kina, rapporterer Nordnet om relativt lite handel i kinesiske fond.

- Ser vi på flyten i de rene Kinafondene på plattformen ser vi outflow, men dette er marginalt. Det finnes riktignok mange vanlige fond og børsnoterte fond som gir eksponering mot den kinesiske børsutviklingen, men nordmenns hovedsakelige eksponering mot Kina er i dag via globalfond, opplyser Skar.

Børsnoterte fond, uten innebygd giring, blir stadig mer relevant og en større konkurrent til tradisjonelle fond. I januar nettosolgte Nordnets norske kunder børsnoterte fond for 13 millioner. DNB OBX ble mest kjøpt, etterfulgt av United States Oil Fund og iShares MSCI Europe Minimum volatility. iShares Global Health Care, iShares Global Consumer Discretionary og db x-trackers MSCI World Index var de mest solgte børsnoterte fondene i januar.

- Aktiviteten i børsnoterte fond kan ofte være en indikator på hva som venter for de mer tradisjonelle fondene. De børsnoterte fondene er både raskere og enklere å selge, og blir derfor ofte brukt av kunder som er mer aktive og som har et større innslag av taktisk allokering i fondsporteføljene, avslutter Skar.

For mer informasjon kontakt: Anders Skar, Country Manager Nordnet Norge | +47 959 222 77 | anders.skar@nordnet.no |Twitter: @AndersNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte tradisjonelle fondMest solgte tradisjonelle fond
Delphi NordicHolberg Kreditt
Nordnet Superfondet NorgeDelphi Europe
KLP Aksje Norge Indeks IISkagen Global
DNB Nordic TechnologyKLP Pengemarked
DNB Health CareStorebrand Global Verdi
Alfred Berg GambakFranklin Biotech Discovery
KLP Aksje Global Indeks IVJP Morgan Global Health Care
Handelsbanken NorgeNordea 1 – Senior Generation Equity
Carnegie SmåbolgasfondStorebrand Multifaktor
Alfred berg Lang ObligasjonKLP Obligasjon 1 år
Mest kjøpte børsnoterte fondMest solgte børsnoterte fond
DNB OBXiShares Global Healthcare ETF
United States Oil FundiShares Global Consumer Discretionary
iShares MSCI Europe Minimum Volatilitydb x-trackers MSCI World Index UCITS
PowerShares S&P 500 Low Volatility PortfolioAmundi ETF MSCI Nordic UCITS ETF
iShares MSCI All Country World Minimum VolatilityDirexion Small Cap Bear 3X Shares
HORIZONS SEASONAL ROTATION ETFiShares European Property Yield UCITS ETF
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETFiShares STOXX Europe 600 Banks UCITS ETF
Global X MSCI Norway ETFiShares Core S&P 500 UCITS ETF
XACT OBXLyxor ETF MSCI Emerging Markets
iShares Nasdaq Biotechnology Index FundGuggenheim Solar ETF

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files