Fortsat tro på positiv børsudvikling

Nordnets kunder udviste fortsat optimisme i september måned, hvor de nettokøbte aktier for 69,2 mio. kr. De største nettokøb gennemførtes i Maersk B og Vestas Wind Systems med henholdsvis 25,2 mio. kr. og 24,7 mio. kr. Største nettosalg hos Nordnet gennemførtes i TopDanmark og Carlsberg B med henholdsvis 10,1 mio. kr. og 6,3 mio. kr.

”I de seneste 6 måneder med konstante kursstigninger og en stigning i C20-indekset på 57% siden årets bundnotering, har der i hele perioden været mange aktieeksperter, der har advaret for nye kraftige kursfald. Men trods dette har Nordnets kunder i perioden nettokøbt aktier, og det har indtil nu vist sig at være et klogt valg. Og med det store nettokøb af aktier vi så i september måned, er det tydeligt, at de private investorer stadigvæk er positive til den fremtidige børsudvikling”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i september måned:Største nettokøb/mio. Største nettosalg/mio. kr. september kr. september 1 MAERSK B 25,2 1 TOPDANMARK -10,1 2 VESTAS WIND 24,7 2 CARLSBERG B -6,3 SYSTEMS 3 D/S NORDEN 11,3 3 LUNDBECK -4,9 4 LIFECYCLE PHARMA 5,3 4 NKT HOLDING -4,7 5 SYDBANK 5,2 5 DANSKE BANK -4,2 Kilde: Nordnet BankMeget aktiv september månedDe private investorer gennemførte 9.837 handler pr. handelsdag på Københavns Fondsbørs hos internetmæglerne i september måned. Det var en stigning på 7% i forhold til september måned 2008, men et fald på 16% i forhold til august måned 2009.”Handelsaktiviteten var fortsat høj i september måned, og på årsbasis så vi en pæn stigning på 7%. Men ikke helt overraskende faldt aktiviteten markant i forhold til august måned, som var præget af en lang række regnskabsfremlæggelser”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.Nordnet var i september måned den tredjestørste aktør på Københavns Fondsbørs målt på antal handler med en markedsandel på 9,12%. Målt på omsætningen var Nordnet fjerdestørst med en markedsandel på 5,56%.Vestas mest populære aktie i september måned Med 38.872 handler i september måned var Vestas-aktien fortsat den mest handlede aktie blandt private investorer hos internetmæglerne. Derimod faldt interessen markant for Danske Bank-aktien, og den tredje mest handlede aktie i august, Genmab, måtte til og med forlade Top 10 listen i september.”September blev en forholdsvis rolig børsmåned med klart færre handler end den regnskabstunge august måned. Interessen for bankaktier mindskede tydeligt. Men samtidig fik de private øjnene op for fine købsmuligheder i Maersk-aktien efter det store fald i indledningen af måneden”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.De fem mest populære aktier i september blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Carlsberg B, FLSmidth & Co., Maersk B og Novo Nordisk B.Internetmæglernes Top 10 liste: Antal handler september Antal handler august 1 VESTAS 38.872 1 VESTAS 41.431 2 CARLSBERG B 14.296 2 FLSMIDTH & CO 22.380 3 FLSMIDTH & CO 13.579 3 GENMAB 19.372 4 MAERSK B 12.617 4 CARLSBERG B 15.556 5 NOVO NORDISK B 8.522 5 DANSKE BANK 14.448 6 NKT HOLDING 8.480 6 NOVO NORDISK B 10.279 7 DANISCO 8.419 7 MAERSK B 8.165 8 DANSKE BANK 8.356 8 NKT HOLDING 7.816 9 DSV 7.868 9 DSV 6.366 10 D/S NORDEN 6.881 10 BANG & OLUFSEN 5.302Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs. Internetmæglerne er Nordnet Bank, E-Trade Bank og Saxo Bank.Statistik privat aktiehandel Ændring Ændring Sep. 09 Aug. 09 Sep. 08 Sep09/ Sep09/ Antal Antal Antal Aug09 Sep08 handler handler handler Nordnet Bank -10% 34% 140.695 155.723 105.388 E-Trade Bank -16% -21% 68.534 81.299 86.908 Saxo Bank -17% -31% 7.176 8.661 10.469 Internetmæglere Totalt pr. måned -12% 7% 216.405 245.683 202.765 Totalt pr. handelsdag -16% 7% 9.837 11.700 9.217 Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.For yderligere information, kontakt: Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark Telefon: +46 709890071 E-mail: max.gandrup@nordnet.dk