Fuld fart på aktiehandlen i august måned +67%

De private investorer var i august måned tilbage på Københavns Fondsbørs efter sommerferien, og antallet aktiehandler hos internetmæglerne steg med hele 67% i forhold til juli måned. I august måned gennemførte de private investorer hos internetmæglerne i gennemsnit 10.200 handler pr. handelsdag mod 6.104 handler i juli måned.

”En kombination af afsluttet sommerferie, regnskabssæsong og nedjusteringen fra Vestas betød markant øget handelsaktivitet hos de private sammenlignet med juli måned. Samtidigt er usikkerheden omkring væksten i verdensøkonomien stor, og specielt udviklingen i USA medførte store kursudsving i august måned”, siger Max Gandrup, Country General Manager hos Nordnet Danmark.

Bundfiskeri i Vestas
Nordnets kunder viste ingen tydelig tendens til forventningerne for børsudviklingen fremover. Således blev der kun nettosolgt aktier for beskedne 300.000 kr., hvor der i juli måned blev nettokøbt aktier for 35,6 mio. kr.

De største nettokøb i august måned gennemførtes i Vestas og Mærsk B med henholdsvis 34,7 mio. kr. og 21,0 mio. kr. De største nettosalg blev gennemført i Carlsberg B og Novo Nordisk B med henholdsvis 14,3 mio. kr. og 14,2 mio. kr.

”August måneds faldende aktiekurser bar præg af gevinsthjemtagning i en række aktier, som hidtil i år har haft flotte kursstigninger, og bundfiskeri i aktier med faldende kurser. Specielt det kraftige fald i Vestas-aktien lokkede mange købere frem”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i august måned:

Største nettokøb/mio. kr. august Største nettosalg/mio. kr. august
1VESTAS34,71CARLSBERG B-14,3
2MÆRSK B21,02NOVO NORDISK B-14,2
3FLSMIDTH & CO  8,43DSV-11,3
4SYDBANK  7,04DANISCO-10,2
5NKT HOLDING  6,95D/S NORDEN  -8,6

Kilde: Nordnet Bank

Eksplosion i handlen med Vestas aktier
Med en stigning på 150% i handlen med Vestas aktier fra juli til august måned, og med totalt 58.498 handler var Vestas den klart mest handlede aktie i august måned hos internetmæglerne. Der var også store stigninger til de øvrige i top 5, og handlen i den næstmest handlede aktie FLSmidth & Co. steg med 147%.

August måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, FLSmidth & Co., Mærsk B, Carlsberg B og Novo Nordisk B.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler august Antal handler juli
1VESTAS58.4981VESTAS23.385
2FLSMIDTH & CO21.8312MÆRSK B13.721
3MÆRSK B18.1723FLSMIDTH & CO8.817
4CARLSBERG B14.2944DANSKE BANK8.176
5NOVO NORDISK B10.5445GENMAB6.662
6DANSKE BANK9.4336D/S NORDEN5.929
7D/S NORDEN5.5147CARLSBERG B5.806
8DSV5.0168DSV5.581
9NKT HOLDING4.8749NOVO NORDISK B4.956
10AMAGERBANKEN3.61810AMAGERBANKEN3.051

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

Statistik privat aktiehandel

ÆndringÆndringAug. 10Jul. 10Aug. 09
 Aug10/Jul10Aug10/Aug09Antal handlerAntal handlerAntal handler
Nordnet Bank58%-9%14222689934155723
Saxo-Etrade Bank92%-6%767733992681299
Saxo Bank22%-38%539444178661

Internetmæglere,
Totalt pr. måned67%-9%224393134277245683
Totalt pr. handelsdag67%-13%10200610411699

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:

Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709 89 00 71

E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.