Grekiskt drama och semester påverkar fondspararna

Stockholmsbörsen har haft en svajig juni. Månaden inleddes med sidledes rörelser för att sedan vika neråt och bottna i mitten på månaden. Vi har sedan dess sett en återhämtning, men den akuta grekkrisen fortsätter att pressa index neråt. När vi blickar ut i världen har vi sett en liknande turbulent börsutveckling.

De svenska fondspararna är fortsatt aktiva. Jämfört med föregående år steg omsättningen med 28 procent, men backar 33 procent i förhållande till maj månads omsättning.

- De svenska fondspararna väljer ränta och hedge till semesterportföljen. Jag tror att det finns ett antal anledningar till det. För det första vill spararna ha semester från både arbete och börs, och väljer därför defensiva placeringar som inte behöver så mycket tillsyn. Det grekiska dramat har också minskat riskviljan hos fondspararna, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

- Det gamla talesättet att köpa till sillen och sälja till kräftorna gäller inte i år när spararna väljer bort aktiefonder för att istället exponera sig mot räntor och värdebevarande placeringar. Vi ser dock att en del sparare går motsatt väg och söker exponering utanför de nordiska gränserna för till förmån för tillväxtmarknader fortsätter Tidestad.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGESWEDBANK ROBUR NY TEKNIK
ATLANT STABILITYLÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND
SPP AKTIEFOND JAPANSKAGEN TELLUS
SPILTAN HÖGRÄNTEFONDALFRED BERG RYSSLAND
BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XLCARNEGIE STRATEGIFOND
EXCALIBUR FONDÖHMAN FÖRETAGSOBLIGATIONSFOND
SKANDIA GLOBAL HEDGESEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEXDELPHI NORDIC
EAST CAPITAL (LUX) CHINA FUND ACARNEGIE SVERIGEFOND
TUNDRA VIETNAM DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under maj.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.

Files