Indeksfond vinner kampen om investorene også i Norge

Nordnets norske kunder nettotegnet fond for 94 millioner i august, noe som er en tredobling i forhold til august 2013. Halvparten ble plassert i aksjefond, 45% i rentefond og 5% i kombinasjonsfond. Hittil i år har kundene investert 125% mer i fond enn på samme tid i fjor.

Samlet sett var omsetningen i tradisjonelle fond og børsnoterte indeksfond (ETF’er) på 814 millioner, og de børsnoterte fondene utgjorde hele 62% av total omsetning. børsindeksfondene ble imidlertid nettosolgt for 13 millioner i august.

Listen over de mest populære tradisjonelle fondene toppes ikke uventet av Nordnet Superfondet Norge. Dette er Norges første kostnadsfrie indeksfond og har vært fondsvinneren i Norge siden lansering i mai. Nest mest kjøpte aksjefond er det globale indeksfondet fra DNB, men også fond i mer eksotiske markeder kjøpes nå, noe Franklin MENA (Middle East/North Africa) og Templeton Frontier Markets er eksempler på.

- I USA har indeksfond lenge vunnet terreng i konkurransen med de aktivt forvaltede fondene, og en majoritet av kapitalen forvaltes nå i slike fond. Dette er en tendens vi også ser i Norge gjennom at nye innskudd i økende grad går til indeksfond. Det er ennå lenge til vi når amerikanske tilstander her på berget, men tendensen går helt klart i den retning sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Listen over de mest handlede ETF’ene toppes av trading-orienterte ETF’er som OBX Bull og Bear, samt utenlandske varianter som «Short QQQ» (NASDAQ 100) og Russia Bear 3X. Blant de mer langsiktige plasseringene finner vi verdens største og eldste ETF SPDR S&P 500, og børsindeksfond med eksponering mot både brede markeder, enkeltsektorer og spesifikke investeringsstrategier.

- Utvalget av interessante børsindeksfond er virkelig enormt, og det er positivt å se en økende interesse for dette også blant norske investorer. Det er ikke noe vanskeligere å handle disse verdipapirene enn det er å kjøpe en vanlig aksje, sier Karl Oscar Strøm. Det er rom for både gode aktivt forvaltede fond og billige indeksfond i markedet, og det er jo i fondsinvestorenes egen interesse å benytte de muligheter som fins avslutter Strøm.

Vedlegg
: Mest handlede fond og mest handlede ETF’er/ETN’er i august.

Mest kjøpte tradisjonelle fondMest solgte tradisjonelle fond
Mest kjøpte ETF og ETN`erMest solgte ETF og ETN’er

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 523,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.