Investorene rydder i fondsporteføljen før sommeren – tar ned risiko

Investorer kjøpte verdipapirfond gjennom Nordnet for 213 millioner i juni, og har hittil i år skutt inn totalt 1.902 millioner i fondsmarkedet. Det ble netto kjøpt tradisjonelle fond for 251 millioner, mens ETF’er (børsnoterte fond) så et salg på netto 38 millioner i juni.

Rentefond var månedens vinner og hele 51prosent av kapitalen fant veien inn i denne kategorien. 44 prosent ble plassert i tradisjonelle aksjefond, mens de siste 5 prosentene ble satt i kombinasjonsfond. Nedsalget i ETF’ene var dominert av fond notert i USA.

Summerer man kjøp og salg ble det omsatt fond og ETF’er for 2 milliarder hos Nordnet Norge i juni. Dette er årets nest høyeste fondsomsetning, kun slått av mars måneds 2,45 milliarder.

Mest populært blant de private fondsinvestorene var fondet Skagen Høyrente foran biotech-fondene Franklin Biotech Discovery og SEB Concept Biotechnology. Delphi Kombinasjon, indeksfondet KLP Aksje Norge Indeks og rentefondet DNB Obligasjon toppet salgslisten.

- Det er tydelig at mange investorer har justert fondsporteføljen sin i juni, og interessen for rentefond vitner om at mange reduserer risikoen på sine investeringer før ferien sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Kombinasjonsfond står for en oppsiktsvekkende liten del av omsetningen til Nordnet, mens denne typen fond hittil å år har utgjort nær 30 prosent de tradisjonelle bankenes salg til privatkunder. Nordnetkunder fatter investeringsvalgene selv og mange ser åpenbart at de lett kan kutte forvaltningskostnadene ved å kjøpe sin egen mix av billigere rentefond og aksjefond. Penger spart er penger tjent, sier Karl Oscar Strøm.

Mest kjøpte/solgte fond i juni hos Nordnet

Mest kjøpte tradisjonelle fondMest solgte tradisjonelle fond
1. SKAGEN HØYRENTE1. DELPHI KOMBINASJON
2. FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY 2. KLP AKSJE NORGE INDEKS
3. SEB CONCEPT BIOTECHNOLOGY3. DNB OBLIGASJON
4. DNB HEALTH CARE4. DNB GLOBAL INDEKS
5. STOREBRAND INDEKS ALLE MARKEDER5. DELPHI EUROPE
6. KLP OBLIGASJON 1 ÅR6. ODIN KREDITT
7. NORDNET SUPERFONDEN DANMARK7. HANDELSBANKEN EUROPAFOND INDEX
8. HSBC ASIA EX JAPAN EQUITY SMALL COMP8. SKAGEN TELLUS
9. DNB NORDIC TECHNOLOGY9. FRANKLIN INDIA
10. FORTE PENGEMARKED10. FRANKLIN US OPPORTUNITIES

Mest kjøpte ETF og ETN`erMest solgte ETF og ETN’er
1. XACT Derivat BULL1. SPDR S&P 500
2.  iShares Nasdaq Biotechnology Index Fund2. XACT Derivat BEAR
3. Direxion Small Cap Bear 3X Shares  3. Global X SuperDividend ETF
4. PROSHARES TRUST4. Direxion Small Cap Bull 3X Shares
5. Market Vectors Gold Miners ETF5. Vanguard Intermediate-Term Corporate Bond ETF
6. WisdomTree Japan Hedged Equity Fund6. PowerShares QQQ Trust, Series 1
7. Deutsche X-Trackers MSCI Europe Hedged Equity ETF7. Global X Super Dividend ETF
8. iShares MSCI USA Small Cap UCITS ETF8. ProShares UltraShort S&P500
9. ProShares UltraShort Euro9. Deutsche X-Trackers Harvest CSI 300 China A-Shares ETF
10. Direxion Daily 30-Yr Treasury Bear 3x Shrs10. Investin Demetra

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.

Files