Juni: Semestertempo på börsen

Sommaren är här och aktiviteten bland spararna var lägre i juni än under årets föregående månader. Totalt gjorde Nordnets sparare knappt 1,3 miljoner avslut, vilket är en minskning med 2,2 procent jämfört med juni 2009, och en minskning med 20,4 procent jämfört med föregående månad.

I juni gjordes 1 257 590 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg. Det motsvarar 61 346 avslut per börsdag.

Förändring Förändring
 Juni 2010Juni 2009ett årMaj 2010en månad
Sverige625 009579 8017,8%796 463-21,5%
Norge255 438335 347-23,8%284 802-10,3%
Danmark160 323177 581-9,7%180 392-11,1%
Finland159 421105 20751,5%246 002-35,2%
Tyskland56 88677 191-26,3%71 540-20,5%
Luxemburg51310 697-95,2%823-37,7%
Totalt1 257 5901 285 824-2,2%1 580 022-20,4%
Snitt per börsdag61 34661 2300,2%81 027-24,3%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då de svenska, norska, danska, finska eller tyska börserna var öppna.

Enligt preliminär statistik är Nordnet under juni månad tredje största mäklare mätt i antal aktieavslut på de nordiska börserna.

- Juni markerar starten på sommaren, aktiviteten på börsen minskar och spararna går på semester – eller följer fotbolls-vm. För att vara en sommarmånad, är dock aktiviteten hög vilket kan spåras till de stora rörelserna på börsen, säger Jonas Burvall, kommunikationschef på Nordnet.

MäklareMarknadsandel
1. SEB8,8%
2. Credit Suisse7,3%
3. Nordnet6,3%
4. Morgan Stanley5,1%
5. Citadel Securities5,0%

Tabell: Marknadsstatistik gällande andel av antalet avslut i aktier på Nasdaq OMX och Oslo Børs. Statistiken bygger på preliminära beräkningar. Källa: Nordnet

För mer information, kontakta:
Jonas Burvall, kommunikationschef Nordnet, 0766-27 97 55
jonas.burvall@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.