Korjaus – Osakekauppa syyskuussa: Outokumpu alkusyksyn ostosuosikki

Yksityissijoittajat putsasivat salkkujaan reippaalla otteella, sillä nettomyyntejä tehtiin yhteensä 182 miljoonalla eurolla. Yksityissijoittajien euromääräinen aktiviteetti lisääntyi odotetusti kesäkauden jälkeen, mutta huomattavasti koko markkinapaikan lukuja maltillisemmin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi syyskuussa 12,8 prosenttia edelliskuukauteen nähden. Koko pörssin vaihto piristyi huomattavasti voimakkaammin, 42,7 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 4,6 prosenttia, ja koko pörssin osalta samassa linjassa 2,2 prosentin lukemilla.

Edellisvuoden syyskuuhun verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat 15,6 prosenttia yksityissijoittajien kauppojen laskiessa vielä hieman enemmän, 20,6 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski vuoden takaisesta 1,2 prosenttia, mutta yksityissijoittajien osalta vaihto pieneni 24,4 prosenttia.

-  Nordnetin asiakkaat kasvattivat kauppamääriään noin viidellä prosentilla elokuusta, mutta vuoden takaiseen verrattuna kauppoja toteutettiin lähes neljänneksen vähemmän. Samaan aikaan asiakasmäärä on kasvanut vuodessa 9,6 prosenttia, joten tänä vuonna syyskausi avattiin Nordnetin asiakkaidenkin osalta rauhallisemmin kuin viime vuonna, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kertoo.

Outokumpu ostetuin, Nokia myydyin

Syyskuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli Outokumpu, ja myydyin Nokia. Seuraavaksi ostetuimpia olivat Cargotec ja Nokian Renkaat, ja myydyimpien päässä kärjestä löytyvät Fortum ja ostotarjouksen kohteena oleva Vacon.

-  Outokummun osakkeessa nähty kurssilasku on saanut sijoittajat ostolaidalle, kun yhtiö on samaan aikaan kertonut Inoxium –synergioiden saavuttamisen tapahtuvan odotettua nopeammassa aikataulussa, Odenwall analysoi. Samaan hengen vetoon Odenwall toteaa, että Nokian Renkaissa ei sijoittajien ostointo näytä hellittävän. Sen osakkeen omistajien lukumäärä on kasvanut alkuvuonna jo lähes 15 400 sijoittajalla vastaten yli 47 prosentin kasvua.

-  Yksityissijoittajat ovat jatkaneet Nokia-nousujen kotiuttamista, kun osake on hakenut jälleen uusia kolmen vuoden huippuja. Samaan aikaan amerikkalainen rahastojätti Black Rock liputti viiden prosentin omistusosuuden ylittyneen, joten toisellla laidalla on riittänyt ostovoimaa, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Syyskuu 2014 Syyskuu 2013Muutos ed. Elokuu 2014Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet626 993 7572,81992 230 331-36,81 %576 198 2628,82 %
Nordea1 466 542 6296,571 819 571 296-19,40 %1 272 720 12415,23 %
UB36 676 1440,1643 329 018-15,35 %53 342 257-31,24 %
FIM Pankki348 216 7761,56422 796 118-17,64 %294 107 09118,40 %
Saxo Privatbank 00,002 074 581-100,00 %00,00 %
Yhteensä2 478 429 30511,103 280 001 344-24,44 %2 196 367 73412,84 %
OMXH Vaihto (yhteensä)22 318 479 200100,022 582 383 977-1,17 %15 639 771 45342,70 %

Syyskuu 2014 Syyskuu 2013Muutos ed. Elokuu 2014Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet178 5696,45232 898-23,33 %169 7355,20 %
Nordea201 1777,27260 634-22,81 %200 7980,19 %
UB5 4100,205 507-1,76 %5 1934,18 %