Maj: Intensiv börsaktivitet i krisstämplad månad

​Under maj månad slogs nytt avslutsrekord hos Nordnet. Totalt gjordes nästan 1,6 miljoner avslut, vilket är en ökning med 9,2 procent jämfört med maj 2009, och en ökning med 8,2 procent jämfört med föregående månad.

I maj gjordes 1 580 022 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg. Det motsvarar 81 027 avslut per börsdag.

Förändring Förändring
 Maj 2010Maj 2009ett årApr 2010en månad
Sverige796 463651 61922,2%699 83713,8%
Norge284 802377 281-24,5%260 6409,3%
Danmark180 392198 559-9,1%181 878-0,8%
Finland246 002123 23299,6%242 6021,4%
Tyskland71 54081 466-12,2%65 8788,6%
Luxemburg82314 597-94,4%10 100-91,9%
Totalt1 580 0221 446 7549,2%1 460 9358,2%
Snitt per börsdag81 02778 2033,6%76 8915,4%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då de svenska, norska, danska, finska eller tyska börserna var öppna.

Enligt preliminär statistik är Nordnet under maj månad tredje största mäklare mätt i antal aktieavslut på de nordiska börserna. Uppdelat på marknad är Nordnet näst störst i Finland och Norge, samt fjärde störst i Sverige och Danmark.

- Maj har varit en intensiv börsmånad med fokus på den grekiska krisen och dess verkningar. Spararna har aktivt sett om sina placeringar, och hos Nordnet slogs avslutsrekord både på en enskild dag och på månadsbasis. I statistiken är det tydligt att den svängiga marknaden gynnar algohandeln, det vill säga aktiehandel som utförs av datorer, och många nischade aktörer går framåt, säger Jonas Burvall, kommunikationschef på Nordnet.

MäklareMarknadsandel
1. SEB8,5%
2. Credit Suisse7,8%
3. Nordnet6,7%
4. Citadel Securities5,2%
5. Morgan Stanley4,7%

Tabell: Marknadsstatistik gällande andel av antalet avslut i aktier på Nasdaq OMX och Oslo Børs. Statistiken bygger på preliminära beräkningar. Källa: Nordnet

För mer information, kontakta:
Jonas Burvall, kommunikationschef Nordnet, 0766-27 97 55
jonas.burvall@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.