Nordnet: 2013 blev de privates aktieår

De private aktieinvestorer jubler og det med god grund. Den foretrukne handelsaktie, Vestas, oplevede en kurseksplosion, og mere end 35 danske aktier steg mere end 50 %. For de private investorer blev 2013 det år, hvor afstanden til krisen i 2008/2009 for alvor blev cementeret.

Nordnets kunder afsluttede børsåret med optimisme, og nettokøbte aktier i december måned for 16 mio. kr. Set over hele 2013 har de private investorer hos Nordnet dog nettosolgt aktier for 114 mio. kr. Zealand Pharma var den mest købte aktie i 2013 med et nettokøb på 51,9 mio. kr., og Vestas var den mest solgte aktie med et nettosalg på 118,1 mio. kr.

De private investorer har over de seneste år både nydt godt af de stigende kurser, men også været overbeviste om det store afkastpotentiale i aktier; ikke mindst efter krisen i 2008/2009. Hos Nordnet har kunderne således fra 2008 og fremad løbende været gode investeringsmatematikere. I takt med kursfald har de øget aktiebeholdningerne for at rebalancere sig til gode fremtidige afkast.

”De private har i 2. halvår 2013 for første gang i 5 år, reduceret i deres beholdning af de danske aktier. Det skyldes ikke kun, at aktierne er steget utrolig meget, men er givetvis også et eksempel på, at rebalanceringen nu går den anden vej. I 2009 fyldte aktierne for lidt i porteføljerne efter kursfald. Det modsatte er tilfældet nu efter massive kursstigninger”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet og fortsætter: ”at de private for helåret 2013 således for første gang i netop 5 år har solgt ud af aktierne for mere end 100 mio., er således et godt eksempel på rettidig omhu”.

Private elsker Vestas for selskabets comeback

I slutningen af 2012 forberedte den daværende topchef i Vestas, Ditlev Engel, investorerne på, at 2013 ville blive et hårdt år for selskabet. Nok kom det til at holde stik for så vidt angår resultaterne. Investorerne så dog fremad, og Vestas endte i afkasttoppen.

”De private har fastholdt deres investeringsinteresse for Vestas og er blevet belønnet for det i 2013 efter mange hårde år. Som noget nyt har Vestas ikke kun været den mest handlede hos Nordnet, men er også kravlet op blandt de største enkeltbesiddelser hos investorerne takket være den markante stigning i kursværdien. De private er blevet belønnet for deres tålmodighed”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg december 2013

Største nettokøb december 2013Mio. DKK Største nettosalg december 2013Mio. DKK
 Vestas27,5 Genmab 11,8
 Novo Nordisk24,8 FLSmidth & Co.11,1
 Pandora7,3 Chr. Hansen Holding9,6
 Scandinavian Private Equity7,0   A.P. Møller – Mærsk A9,5
 Bang & Olufsen Holding6,4 Nordea Bank8,4

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg 2013

Største nettokøb 2013Mio. DKK Største nettosalg  2013Mio. DKK
 Zealand Pharma51,9 Vestas118,1
 Østasiatiske Kompagni23,2 A.P. Møller – Mærsk B84,8
 G4S18,0 Pandora30,7
 Scandinavian Private Equity14,8   Danske Bank27,5
 Bang & Olufsen Holding12,6 A.P. Møller – Mærsk A24,4

Hver 5. aktiehandel drejer sig om Vestas

Vestas har sat et kraftigt aftryk i 2013. Afkastet på mere end 400 % taler for sig selv. Den markante kursstigning, den øgede markedsværdi og oplevelsen af at Vestas har lagt de dårlige tider bag sig, har tilsammen betydet, at hvert 5. private danske aktiehandel hos Nordnet bærer ”Vestas”-mærkatet.

”De private holder med Vestas i medgang og modgang. I 2013 har Vestas gjort sig bemærket for de positive dyder. De private kvitterer behørigt herfor med en massiv handelsopbakning”, siger Per Hansen og fortsætter: ”På trods af bankernes forsøg på at indlemme de private i forskellige porteføljemæssige pasningsordninger, viser Nordnets handelstal, at de privates interesse for handel med enkeltaktier er høj og usvækket”.

Antal handler december 2013 Antal handler 2013
 Vestas17.895 Vestas281.953
 Novo Nordisk6.748 Novo Nordisk119.639
 Pandora6.481 Pandora93.287
 FLSmidth & Co.4.910 Danske Bank86.814
 Genmab4.657 Coloplast78.868
 Danske Bank3.946 FLSmidth & Co.75.023
 Novozymes3.505 Genmab47.118
 Coloplast3.378 A.P. Møller Mærsk B30.830
 TopoTarget2.601 Carlsberg B30.459
 SAS2.446 Torm25.168

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark

Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.