Nordnet: De private investorer tager gevinsten hjem

De private investorer hos Nordnet nettokøbte danske aktier i hele november, undtagen de sidste fem dage, hvor de i takt med kursstigningerne indledte et massivt frasalg på i alt 75 mio. kr. Dermed endte de private investorer med et totalt nettosalg på 42,1 mio. kr.

”Der er naturligvis mange investorer, som på grund af den store usikkerhed i markedet forholder sig afventende til aktiemarkedet. Men profithjemtagningen, som vi oplevede de sidste handelsdage i november, viser samtidig, at mange private måske netop pga. den store usikkerhed er meget aktive i markedet, og er hurtige til at hjemtage kortsigtede gevinster. Alene i går, hvor nationalbankernes samlede indsats medførte store kursstigninger i hele verden, nettosolgte de private investorer hos Nordnet danske aktier for næsten 50. mio. kr.”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Pandora-aktien tilbage blandt favoritterne
Vestas blev klart de private investorers mest handlede aktie i november måned med totalt 26.836 handler hos Nordnet, men Pandora aktien kom stærkt tilbage, og blev den næstmest handlede aktie med totalt 14.199 handler i november måned. Det var mere end en fordobling mod de 6.311 handler, som gennemførtes i aktien i oktober.

”Selvom mange private investorer fik brændt fingrene alvorligt efter Pandoras drastiske nedjustering i august måned, som betød et kursfald på ikke mindre end 70% på en enkelt handelsdag, var der også mange, som øjnede en god købsmulighed. Pandora-aktien har siden det store fald været en af de mest nettokøbte aktier blandt de private investorer hos Nordnet. Og med en kursstigning i aktien på i alt 45% i perioden, har de privates satsning indtil videre vist sig at være en succes”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De fem mest handlede aktier i november måned var Vestas, Pandora, FLSmidth & Co, Mærsk B og Danske Bank.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler november 2011Antal handler oktober 2011
1Vestas Wind Systems26.8361Vestas Wind Systems26.626
2Pandora14.1992FLSmidth & Co.9.819
3FLSmidth & Co.10.3943Danske Bank7.327
4Mærsk B8.2164Mærsk B7.277
5Danske Bank6.4635Novo Nordisk B6.588
6Novo Nordisk B5.7656Pandora6.311
7Carlsberg B5.0577Carlsberg B4.363
8Coloplast B1.8258DSV2.939
9D/S Norden1.6829G4S2.788
10Chr. Hansen Holding A/S1.57310Novozymes B1.631

Kilde: Nordnet Bank

De største nettokøb skete i Vestas og Nordea med henholdsvis 17,3 og 4,5 mio. kr. På salgssiden toppede Novo Nordisk B listen med et nettosalg på 30,8 mio. kr. Det næststørste nettosalg skete i Mærsk B med 16,1 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. novemberStørste nettosalg/mio. kr. november
1VESTAS WIND SYSTEMS     17,31NOVO NORDISK B-30,8
2NORDEA BANK   4,52MÆRSK B-16,1
3NKT HOLDING   3,53DANSKE BANK-10,1
4LUNDBECK   1,74CARLSBERG B -9,3
5PANDORA   1,7   5FLSMIDTH & CO -3,4

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.