Nordnet: ”For 100 mio. Vestas, tak”

De private investorer hos Nordnet nettokøbte i juni for mere end 100 mio. i Vestas, hvilket bidrog til, at de private totalt set øgede beholdningen af de danske aktier moderat. Vestas gik i juni næsten lige så meget ned som Novo Nordisk gik op, og Novo tog dermed kursmæssig revanche for de seneste måneders svage udvikling. Med de store amerikanske vindmølleordrer til Vestas i weekenden fik de private kunder hos Nordnet dermed timet indkøbene i Vestas i fornem stil.

Med en marginal fremgang på 0,9 % for OMX C20 CAP var det i juni ikke de danske aktier, som gav bedst globalt afkast. Ser man på det seneste halve år, tager de danske aktier stadig en suveræn førsteplads, med ca. tre gange det globale afkast på aktier. De private investorer nettokøbte totalt set danske aktier for 27 mio. kr. i juni måned.

Solgte ud af Novo

De seneste måneder har Novo Nordisk haft vanskeligt ved at holde trit med andre danske aktier. I juni måned tog Novo dog revanche efter en stigning på 8 %.

- Novo Nordisk tager fra tid til anden sine pauser. På sigt peger udviklingen dog fortsat i positiv retning for det store danske medicinalselskab. Novo har fortsat med rette investorernes fulde tillid, og i juni måned blev denne tiltro belønnet, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Kursklø til Vestas giver indkøbsiver

De seneste måneder har investorerne løbende kunnet vænne sig til stadig nye aktietoppe for Vestas. I juni faldt aktien dog med 6 %.

- Efter en næsten uafbrudt optur, kom Vestas afkastmæssigt lidt ned på jorden igen, men det piller dog ikke ved, at Vestas fortsat er det OMXC20-selskab med den største stigning i 2014. Måneden blev dog afsluttet fornemt med en stigning på næsten 3 %, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg juni 2014

Største nettokøb juni 2014Mio. kr. Største nettosalg juni 2014Mio. kr.
 Vestas Wind Systems113,9 Novo Nordisk B53,1
 D/S Norden18,1 Pandora45,6
 Coloplast17,9 Danske Bank26,9
 Nordea Bank AB12,3 Genmab15,6
 H. Lundbeck8,5 Tryg11,8

Nettokøb i Vestas betyder nettokøb i danske aktier

Hver femte gang de private investorer handlede hos Nordnet i juni, stod der ”Vestas” på aktien.

- Den store købsinteresse i Vestas viser ikke blot, at selskabet er de privates handelsfavorit. Det viser også, at de private finder kursbump på vejen naturlige frem mod en fortsat optur, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Antal handler juni 2014 Antal handler maj 2014
 Vestas28743 Vestas25075
 Novo Nordisk8255 Pandora11178
 A.P. Møller Mærsk B8185 Novo Nordisk9805
 Pandora7156 A.P. Møller Mærsk B6752
 Coloplast6427 FLSmidth5566
 Veloxis Phar.6061 Coloplast5481
 FLSmidth & Co.3782 Danske Bank4967
 D.S. Norden3454 Genmab4898
 Genmab3404 Veloxis Phar.4383
 Danske Bank3139 Aab Fodbold4249

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark

Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 508,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.