Nordnet: Højt skum fra Carlsberg og lavere aktierisiko

De private investorer hos Nordnet fortsætter med sælge ud af de danske aktier. Et nettosalg på samlet 90 mio., og 127 mio. mindre i tre af de absolutte aktiefavoritter, Novo, Vestas og Carlsberg taler sit tydelige sprog om lavere risikolyst i de danske aktier hos de private investorer.  En 10 % stigning i Carlsberg fik øllet til at skumme over, og investorerne hjemtog gevinster. Seneste måneds nettokøb på sidste handelsdag i Novo blev vekslet til et massivt salg.

Danske aktier på vej mod toppen

November måned var endnu en god måned for de danske aktier. Indekset lagde yderligere nogle indekspoint oven i år-til-dato kursridtet, og mange større selskaber oplevede igen mere end 5 % stigninger. De private bliver dog i stigende grad skeptiske og har solgt massivt ud af aktier, som i de seneste år har været blandt aktiefavoritterne og de mest afkastgivtige:

- Der skal en hel del kursovertalelse til, før de private slipper nogen af deres absolutte favoritter. Når de alligevel har solgt for 127 mio. i Novo, Vestas og Carlsberg og samtidig nettoanbragt en betydelig del af provenuet i kontanter, er det et signal om, at investorerne udviser rettidig omhu og forsigtighed, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, og fortsætter: Med et nettosalg i tre investorfavoritter, som svarer til nettokøbet i de 11 mest nettoerhvervede danske aktier, tyder de privates ageren på en stigende forsigtighed. Midt i den ”kalendereffekt”, som har for vane at give aktieinvestorerne gode afkast i november, december og januar, lægger de private op til snarere at reducere yderligere for at forberede sig på tiden efter den gode kalendereffekt, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg

Største nettokøb november 2013Mio. DKK Største nettosalg november 2013Mio. DKK
 Genmab12,1 Novo Nordisk 58,8
 Pandora  7,4 Vestas44,5
 GN Store Nord  6,3 Carlsberg24,2
 Auriga Industries  6,1 A.P. Møller – Mærsk B 6,2
 Østasiatiske Kompagni  5,9 FLSmidth & Co. 5,6

Stor handelsinteresse i Pandora

Vestas forbliver den mest handlede aktie, men handelstallene ligger ikke længere på samme høje niveauer som tidligere i år. Udsalget fra storaktionærerne i Pandora tiltrak de privates opmærksomhed. På trods af et markant salgspres, har kursudviklingen efterfølgende været positiv. Ikke mindst efter endnu et godt kvartalsregnskab fra selskabet.  Det medvirkede til, at Pandora blev den næstmest omsatte aktie hos de private i november”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler november 2013Antal handler oktober 2013
 Vestas28.357 Vestas31.925
 Pandora13.226 Novo Nordisk11.150
 Novo Nordisk8.543 Pandora8.718
 FLSmidth & Co.7.858 Danske Bank7.703
 Coloplast6.761 FLSmidth & Co.6.992
 Genmab6.360 SAS5.387
 Danske Bank5.679 Coloplast3.659
 GN Store Nord3.851 Nordea Bank3.234
 Carlsberg B3.352 Torm2.954
 Mærsk B2.990 Lundbeck2.851

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.