Nordnet: Mere Novo og mindre Mærsk hos de private

De private investorer hos Nordnet lettede i maj en smule på den danske aktiespeeder og nettosolgte for 15 mio. i Danmark. Salgsaktiviteten var størst i en af maj måneds kursvindere, A.P. Møller Mærsk. Novo Nordisk tiltrak sig derimod købsinteresse efter et kursfald på mere end 4 %.

De danske aktier fortsatte i maj med at stige kraftigt, og måneden bød på en samlet stigning på ca. 5 % i OMX C-20 CAP og 8 nye indeksrekorder. De private investorer hos Nordnet fastholdt i det store og hele ejerskabet i danske aktier og gennemførte kun et beskedent nettosalg på 15 mio. kr. i løbet af maj.

- På trods af at merafkastet i de danske aktier fortsætter, ser de private investorer ingen grund til at drosle ned. På den måde signalerer investorerne, at de tror på, at der er mere at hente efter de generelt gode regnskaber med mere end 5 opjusteringer af helårsforventningerne blandt aktierne i det toneangivende C20-indeks, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Porteføljecomeback til Novo Nordisk

Investorerne har specielt solgt ud af A.P. Møller Mærsk og investeret i Novo Nordisk. De mest stigende aktier i maj måned har været Vestas, GN Store Nord, Pandora og Mærsk.

- Kursudviklingen i maj viser, at investorerne mener, at mulighederne for et globalt opsving er blevet bedre. Det betyder dog ikke, at træerne vokser ind i himlen. De private sætter deres lid til et solidt comeback til Novo Nordisk, som ikke blot i maj, men også i april har haft vanskeligt ved at følge den generelt fortsat positive tendens i de danske aktier, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg, maj 2014

Største nettokøb maj 2014Mio. DKK Største nettosalg maj 2014Mio. DKK
Novo Nordisk67,8 A.P. Møller Mærsk A + B74,6
 Pandora55,8 Genmab22,2
 Danske Bank16,6 Carlsberg14,1
Coloplast6,9 F.L. Smidth13,2
 Schouw & Co.            5,5 TDC9,7

Vestas fortsat investorernes omsætningsmæssige ”Flittiglise”

Vestas, Pandora og Novo dominerede handelsinteressen blandt de private investorer hos Nordnet i maj.

Vestas fastholder sin status som den mest handelspopulære aktie. Den massive stigning også i Pandora indbragte en 2. plads over de mest omsatte. Et nettokøb på 67 mio. var samtidig medvirkende til at Novo Nordisk fik en 3. plads over de aktier, som flittigst skiftede investeringshænder hos investorerne, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Antal handler maj 2014 Antal handler april 2014
 Vestas25075 Vestas26432
Pandora11178 A.P. Møller Mærsk10234
 Novo Nordisk9805 Novo Nordisk8659
A.P. Møller Mærsk B6752 Pandora7108
 F. L. Smidth5566 Genmab6054
 Coloplast5481 Danske Bank4580
 Danske Bank4967 Coloplast4479
 Genmab4898Novozymes4382
 Veloxis Phar.4383 Bavarian Nordic4081
 Aab Fodbold4249 Bioporto3906

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 504,900 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.