Nordnet: Pandora har overtaget tronen

Pandora forsvarede tronen som den mest handlede aktie hos de private investorer hos Nordnet i juni måned med totalt 25.293 handler. Dermed blev maj måned, hvor Pandora hev Vestas af tronen som de privates foretrukne aktie, ikke en enlig svane. Pandora lykkedes endda øge afstanden til Vestas i en måned, hvor begge aktier fortsatte den negative trend med kursfald på hhv. 8% for Pandora og 23% for Vestas.

De fem mest handlede aktier i juni måned var Pandora, Vestas, Mærsk B, FLSmidth & Co. og Danske Bank.

”Jeg må indrømme, at jeg for en måned siden var overbevist om, at Vestas ville vende tilbage som den mest handlede aktie. Men juni måneds handelsstatistik viste tydeligt, at Pandora-aktien meget vel kan fortsætte som de private investorers foretrukne aktie – udover store kursudsving og høj omsætning, som de mere aktive investorer klart foretrækker, er jeg overbevist om, at det udbredte kendskab til smykkeproducentens produkter betyder, at mange private, lettere kan vurdere og have en mening om selskabets fremtid”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler juni 2011Antal handler maj 2011
1Pandora25.2931Pandora27.538
2Vestas Wind Systems18.2832Vestas Wind Systems23.142
3Mærsk B8.4443Danske Bank7.324
4FLSmidth & Co.6.2874Mærsk B5.980
5Danske Bank5.9935Novo Nordisk B5.645
6Novo Nordisk B4.4776FLSmidth & Co.4.506
7Carlsberg2.0177Carlsberg4.380
8D/S Norden1.4128Bavarian Nordic2.176
9LifeCycle Pharma1.1619D/S Norden2.106
10Novozymes B1.10910Coloplast B1.702

Kilde: Nordnet Bank

Græsk krise fik private til at sælge ud

I juni måned solgte de private investorer hos Nordnet ud af deres aktier, og måneden endte med et nettosalg af aktier på 108,1 mio. kr. Det skete under lav omsætning og i en måned, hvor C-20 indekset faldt med 5,5%.

De største nettosalg skete i Danske Bank og FLSmidth & Co. med henholdsvis 27,8 mio. kr. og 17,0 mio. Der var generelt lav interesse for indkøb af aktier, og Mærsk (A+B aktien) kvalificerede sig til en topplacering med et nettokøb på kun 4,5 mio. kr.

”Vi så en tydelig forandring i de private investorers agerende i juni måned. Tidligere måneder blev der købt stort op i blandt andet Pandora og Vestas efter markante kursfald, men i juni måned var usikkerheden i top, og fx Danske Bank blev straffet med et nettosalg på næsten 28 mio. kr. efter et kursfald på over 12%. Den græske krise og bankkrisen herhjemme har naturligvis medført en enorm usikkerhed, og jeg tror at mange private helt naturligt har ønsket at mindske risikoen i sine porteføljer for i stedet at se frem til en afslappende sommerferie”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. juniStørste nettosalg/mio. kr. juni
1MÆRSK B4,51DANSKE BANK-27,8
2MÆRSK A4,52FLSMIDTH & CO.-17,0
3SYDBANK2,53NOVO NORDISK B-9,6
4ØSTASIATISKE KOMPAGNI2,04GN STORE NORD-8,6
5SAS1,55D/S NORDEN-6,7

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071