Nordnet: Pandora hev Vestas af tronen

Pandora aktien blev i maj måned den mest handlede aktie hos Nordnet med totalt 27.538 handler. Vestas, som i mange år har været den klart mest populære aktie at handle hos de private investorer, måtte se sig forbigået af smykkeproducenten. Det var det skuffende regnskab fra Pandora den 19. maj med efterfølgende kursfald på 31% resten af måneden, som medførte den høje handelsaktivitet i aktien.

De fem mest handlede aktier i maj måned var Pandora, Vestas, Danske Bank, Mærsk B og Novo Nordisk.

”At drastiske kursfald får private til at agere, hersker der vist ingen tvivl om efter maj måneds handelsmønster. Ikke nok med at Pandora i maj måned slog Vestas, de privates normalt overlegne favoritaktie målt på antallet af handler. Det enorme kursfald på 31% efter regnskabsfremlæggelsen betød også et rekordstort nettokøb i aktien i maj måned på hele 64 mio. kr.”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler maj 2011Antal handler april 2011
1Pandora27.5381Vestas Wind Systems21.065
2Vestas Wind Systems23.1422Pandora14.274
3Danske Bank7.3243Novo Nordisk B7.647
4Mærsk B5.9804Danske Bank7.074
5Novo Nordisk B5.6455Mærsk B6.823
6FLSmidth & Co.4.5066FLSmidth & Co.3.704
7Carlsberg4.3807D/S Norden2.192
8Bavarian Nordic2.1768TDC A/S1.985
9D/S Norden2.1069Carlsberg1.949
10Coloplast B1.70210TopoTarget1.316

Kilde: Nordnet Bank

Private hamstrede ”billige” Pandora aktier

I maj måned nettokøbte de private investorer hos Nordnet aktier for 16,2 mio. kr. Det største nettokøb skete i månedens største taberaktie Pandora, men også Vestas og Danske Bank, som ligeledes havde store kursfald i maj måned, var i top på de privates indkøbsliste. På salgssiden lå Danmarks to største selskaber Mærsk og Novo Nordisk i top.

”De private kunne ikke holde sig væk fra købs-knapperne efter det kraftige kursfald i Pandora på 31%, som aktien fik efter den skuffende regnskabsfremlæggelse. Pandora er dermed årets i særklasse største taber på Fondsbørsen med et kursfald på 47%, og de private må have opfattet den som billig. Og tendensen med at spekulere i at købe aktier med store kursfald var tydelig, da de private også faldt over Vestas og Danske Bank, som også havde en kedelig kursudvikling i maj måned”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. majStørste nettosalg/mio. kr. maj
1PANDORA 64,01MÆRSK B-32,7
2VESTAS 35,32NOVO NORDISK B-19,5
3DANSKE BANK 28,23D/S NORDEN  -9,3
4CARLSBERG   4,94DANISCO  -8,9
5NOVOZYMES   4,85NORDEA BANK  -7,4

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071