Nordnet: Private investorer køber stadig aktier – udlandet sælger

Trods næsten panikagtigt udsalg af aktier efter de store kinesiske børsfald endte de private investorer hos Nordnet alligevel med at nettokøbe aktier for 329 mio. kr. i løbet af august. Udenlandske aktører solgte derimod ud i stor stil hele måneden.

August var en dramatisk måned på Københavns Fondsbørs. Ved lukning mandag den 24. august havde det førende C20CAP-indeks tabt næsten 13% siden starten på måneden, og der rådede noget som ligner panikstemning. Men som mange gange tidligere de seneste år, fulgtes de markante fald af tilsvarende markante stigninger, hvilket betød, at månedsniveauet til sidst blev et noget mere moderat fald på 5,7%. De private investorer hos Nordnet endte da også med at nettokøbe aktier til deres porteføljer, mens specielt de store udenlandske aktører nettosolgte danske aktier i stor stil i hele august.

-       Aktier kan både stige og falde i værdi. En kendsgerning som mange private måtte sande i august måned med dramatiske kursudsving. 2015 har været et godt år for de fleste private investorer, men jeg tror, at vi alle fik et wake up call – aktiehandel er absolut ikke uden risiko, siger Max Gandrup, landechef hos Nordnet Danmark.

Private købte aktierne med største kursfald

Novo Nordisk og Vestas toppede købslisten, mens A.P. Møller Mærsk og H. Lundbeck toppede salgslisten.

-       De markante kursfald i Novo selskaberne lokkede uden tvivl private købere, hvor mange øjnede chancen for at komme billigere ind i disse selskaber. I det hele taget var det tydeligt, at selskaberne med de største kursfald i august måned lå højest på købssiden hos de private investorer, siger Max Gandrup.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg august 2015

Største nettokøb august 2015Mio. DKK Største nettosalg august 2015Mio. DKK
 Novo Nordisk          161,9 A.P. Møller - Mærsk A + B59,7
 Vestas            72,8 H. Lundbeck              9,7
 Novozymes68,1 Coloplast8,7
 FLSmidth & Co30,1 Topdanmark8,5
 GN Store Nord            22,1 Per Aarsleff B6,9

Novo Nordisk mest handlede aktie i august måned

De store kursudsving og et kursfald på over 7 % skabte stor handel i Novo Nordisk-aktien, og trader-favoritten Vestas måtte nøjes med at blive den næstmest handlede aktie i august måned. Torm fortsatte også med meget høj handelsaktivitet, og månedens højdespringer blev Novozymes efter et markant kursfald på 18,3%.

-       Dramatikken på de globale aktiemarkeder medførte også ekstreme kursudsving for de danske aktier, og vi oplevede den højeste handelsaktivitet nogensinde hos Nordnet. Specielt i aktierne med de største kursfald noteredes højere handelsaktivitet, siger Max Gandrup, landechef hos Nordnet.

Antal handler august 2015 Antal handler juli 2015
Novo Nordisk36.448Vestas28.280
Vestas35.839Novo Nordisk22.961
Torm21.110Torm19.354