Nordnet: Private investorer shoppede billige aktier

August måned prægedes af stor børsturbulens, og den længste periode med daglige kursfald siden 1992, men det fik ikke de private investorer hos Nordnet til at miste optimismen. For anden måned i træk øgede de deres beholdning af danske aktier, og nettokøbte i alt aktier for 28 mio. kr. gennem internetbanken i løbet af august.

”Med et fald i C20-indekset i august måned på hele 17,5% kunne man let tro, at mange private investorer ville flygte fra aktiemarkedet. Det har dog ikke været tilfældet. Mange har naturligvis mindsket risikoen i deres porteføljer, men overordnet set, er der flere, der har set gode købsmuligheder i selskaber med store kursfald. Jeg synes det viser, at de private investorer har ageret fornuftigt og langsigtet i denne tid med enorm usikkerhed i markedet”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De største nettokøb skete i Pandora og FLSmidth & Co. med henholdsvis 25,8 og 11,1 mio. kr. På salgssiden toppede Vestas Wind Systems listen med et nettosalg på 9,8 mio. kr. Det næststørste nettosalg skete i D/S Norden med 5,0 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. augustStørste nettosalg/mio. kr. august
1PANDORA25,81VESTAS WIND SYSTEMS -9,8
2FLSMIDTH & CO. 11,12D/S NORDEN -5,0
3CARLSBERG 10,43BANG & OLUFSEN -3,3
4NKT HOLDING  7,94GREENTECH ENERGY SYSTEMS -3,2
5DANSKE BANK  4,3     5NOVO NORDISK B -3,0

Kilde: Nordnet Bank

Markant øget handelsaktivitet
Handelsaktiviteten øgede markant i august måned efter afsluttet ferie, og en dramatisk børsturbulens, som medførte enorme kursudsving. Vestas befæstede sin førerposition som den mest handlede aktie hos Nordnet med totalt 27.965 handler, men det var med knap marginal til nummer 2 Pandora med 27.098 handler.

”Handelsaktiviteten nærmest eksploderede i august måned. Specielt i første halvdel af måneden, hvor vi havde den lange periode med daglige kursfald, var handelsaktiviteten rekordhøj. Ud over den generelle børsturbulens, som skabte store markedsbevægelser, var der også enorme kursudsving i enkeltaktier. Fx Pandoras nedjustering som medførte et kursfald på -65,4%, gav naturligvis også efterfølgende store kursudsving”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De fem mest handlede aktier i august måned var Vestas, Pandora, FLSmidth & Co, Mærsk B og Novo Nordisk.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler august 2011Antal handler juli 2011
1Vestas Wind Systems27.9651Vestas Wind Systems12.949
2Pandora27.0982Pandora10.491
3FLSmidth & Co.16.0713Mærsk B8.702
4Mærsk B14.3014Danske Bank5.317
5Novo Nordisk B13.4265Novo Nordisk B4.706
6Carlsberg B9.7576FLSmidth & Co.4.618
7Danske Bank8.0097Carlsberg4.600
8NKT Holding3.7828DSV2.247
9Novozymes B3.4249D/S Norden1.981
10DSV2.89410Sydbank1.256

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:

Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.