Nordnet: Private investorers usikkerhed vokser

Usikkerheden blandt de private investorer hos Nordnet vokser. I juni måned nettokøbte de aktier på Københavns Fondsbørs for det hidtil laveste beløb i år, ca. 3 mio. kr. Det er et fald på 85% i forhold til maj måned. Årets foreløbige rekordmåned var februar, hvor de private nettokøbte for 90 mio. kr.

”Juni var en måned præget af stor politisk dramatik, med blandt andet et skæbnevalg i Grækenland og en redningspakke til de spanske banker. Mange private valgte at holde sig tilbage og afvente en afklaring. Det er dog værd at bemærke, at vi stadig ser en svag positiv tendens, der er stadig et beskedent nettokøb”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. juniStørste nettosalg/mio. kr. juni
1NOVOZYMES B                                   4,01NOVO NORDISK B-13,0
2VESTAS                                   3,22MÆRSK B-8,0
3NKT HOLDING 2,63NORDEA BANK -7,5
4FORMUEPLEJE SAFE 2,54CARLSBERG B-7,3
5ATLANTIC PETROLEUM 1,0   5DSV-4,0

Kilde: Nordnet Bank

Vestas holder skansen

Vestas var i juni stadig den mest handlede aktie hos private investorer hos Nordnet med 15.742 handler. FLSmidth & Co. beholder andenpladsen fra forrige måned. Nye på top 10 listen over de mest handlede aktier hos Nordnet var TopoTarget og Coloplast.

”Biotek har nu med TopoTarget fundet vej tilbage blandt de mest handlede aktier blandt de private investorer, og det skyldes naturligvis, at aktien styrtdykkede med 59,6% i fredags. Det fik de private investorer til at sælge ud, og samtidig førte det til en del handel blandt de mest aktive. Aktien er en typisk ”lodseddel”, mange øjner chansen for en stor gevinst, men risikoen er meget stor, og man bør højst placere en mindre del af sine penge i denne type aktier”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler juni 2012Antal handler maj 2012
1Vestas Wind Systems15.7421Vestas Wind Systems14.175
2FLSmidth & Co.11.0302FLSmidth & Co.13.188
3Mærsk B8.6693Novo Nordisk B7.274
4Novo Nordisk B7.6794Mærsk B5.769
5Carlsberg B4.9255Pandora5.217
6TopoTarget3.2556Carlsberg B3.912
7Danske Bank2.4527Danske Bank3.857
8Novozymes B2.2688Lundbeck3.175
9Pandora1.8769Novozymes B2.368
10Coloplast B1.79410GN Store Nord1.690

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Landechef for Nordnet Danmark
Telefon: 45 24 29 15 00 eller 46 709 89 00 71
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.