Nordnet: Private justerer porteføljer i rolig november

November måned var langt mere rolig og bød på færre kursudsving på aktiemarkedet end den hektiske oktober. De tonangivende danske aktier sluttede lige under årets tidligere rekord, som samtidig var det højeste niveau nogensinde. Selv om OW Bunker-skandalen fortsat er i frisk erindring, har det ikke afholdt de private investorer fra marginalt at øge beholdningen af danske aktier. ”Ind med A.P. Møller-Mærsk og ud med Novo Nordisk”, og et nettokøb på 79 mio. blev månedens slutfacit set fra de privates synspunkt.

Mærsk fortsat en aktiefavorit

Faldende oliepriser har ikke ødelagt de privates investeringslyst i forhold til A.P. Møller-Mærsk. Selv om Mærsk har en betydelig olieaktivitet, forbliver de private tro mod konglomeratet fra Esplanaden.

- Faldende oliepriser gør ondt i oliedelen, men giver lettelser andre steder i koncernen. Samtidig giver det nuværende aktietilbagekøbsprogram fortsat en aktiestøtte, som investorerne bl.a. sætter deres lid til, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Ny ledelse i Rockwool giver optimisme

Efter de seneste års skuffende aktiekursudvikling, har udskiftningen i topledelsen og den udmeldte prioritering og mere bundlinjefokus i Rockwool virket tiltrækkende for de private investorer, og isoleringsgiganten var en af månedens aktiefavoritter.

- De seneste år og ikke mindst lavvæksten i den europæiske økonomi, har været en stor udfordring for Rockwool. En mere beslutsom bestyrelse og ændringer på ledelsesgangen, har i november givet investeringscomeback til en af de aktier, som de private tidligere har haft et særdeles godt øje til, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg november 2014

Største nettokøb november 2014Mio. DKK Største nettosalg november 2014Mio. DKK
 A.P. Møller-Mærsk B75,0 Novo Nordisk48,1
 Vestas46,0 Danske Bank14,5
 Rockwool 12,7 Zealand Pharma10,4
 A.P. Møller-Mærsk B9,9 DSV9,5
 GN Store Nord            7,8 Nordea 5,4

Lavere omsætning

November måned kunne ikke matche oktobers høje omsætningsniveau.

Det er set ud fra en investorsynsvinkel både godt og et sundhedstegn og viser en mere balanceret og mindre stresset aktieinvestor. Investorerne forbliver investeret i aktier. Ikke mindst fordi der ikke er reelle alternativer til dem. Handelsaktiviteten fra november viser, med oktober in mente og i frisk erindring, at hvis uroen blusser op, bliver der hurtigt risikoreduceret, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Antal handler november 2014 Antal handler oktober 2014
Vestas38.847Vestas41.348
Novo Nordisk11.758Novo Nordisk24.015
Pandora11.379Bavarian Nordic14.065
A.P. Møller-Mærsk B10.423A.P. Møller-Mærsk B10.320
Veloxis Pharmaceuticals6.494Pandora9.906
FLSmidth & Co.6.384OW Bunker9.126
Bavarian Nordic5.096Danske Bank7.584
SAS4.164Coloplast7.521
GN Store Nord4.031Veloxis Pharmaceuticals5.978
 A.P. Møller-Mærsk A3.522 Novozymes5.127

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.