Nordnet: Private tager aktiegevinsten i september

De private investorer hos Nordnet nettosolgte danske aktier for 87 mio. i september. Særligt kursstigninger i Mærsk og Pandora inspirerede investorerne til at lette i beholdningerne og indkassere gevinsten. Vestas fastholder samtidig positionen som den mest handlede enkeltaktie stærkt understøttet af endnu en måned med store kursstigninger.

September trodser afkaststatistikken

September er normalt en vanskelig afkastmåned for aktierne. Efter sommerferien i juli og normalt stigende kurser i august i kølvandet på halvårsregnskaberne, er september ofte en måned præget af efterår og faldende aktiekurser. Det har dog ikke været tilfældet i år, hvor ikke kun de danske, men også internationale aktiemarkeder i bred forstand nød godt af især den amerikanske centralbank, FED’s rentebesked den 18/9.

- Nordnets kunder nød i september godt af, at flertallet af de større aktier fortsatte med at udvise stigninger. Den lange række af indeksrekorder har dog fået de private investorer til at udvise lidt mere forsigtighed, hvilket er forståelig og naturligt, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

- Forude venter politisk usikkerhed i Italien og ikke mindst i USA. Selv om løsningerne plejer at blive fundne i mangel af alternative udveje, rimer store kursstigninger og politisk uenighed på stigende usikkerhed, og det tager investorerne bestik af med en risikoreduktion, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg

Største nettokøb septemober 2013Mio. DKK Største nettosalg september 2013Mio. DKK
 Nordea26,1 A.P. Møller – Mærsk B28,4
 TDC10,3 Pandora23,4
 Zealand Pharma  8,1 Danske Bank13,5
 Berlin IV 6,4 Novo Nordisk12,3
 Christian Hansen Holding 3,3 A.P. Møller – Mærsk A 12,3

Firedobling siden årets start i Vestas

Meget skal gå galt, hvis ikke 2013 set ud fra et investorsynspunkt ender med at blive et rigtigt Vestas-år. Med en noget nær firedobling siden årets start og tæt på en seksdobling inden for de seneste 12 måneder, er det ikke mærkeligt, at de privates absolutte handelsfavorit fortsat er Vestas.

- Man tror knap sine egne øjne, når man ser det stemningsskifte, som Vestas har undergået de seneste 12 måneder. Det er det samme selskab, som i dag afkast- og handelshenrykker, som fortvivlede de private investorer for 1 år siden. Ikke underligt at det kan mærkes på investorinteressen og ses i handelsstatistikkerne hos de private investorer, siger Per Hansen, Investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler september 2013Antal handler august 2013
 Vestas25.267 Vestas46.347
 Novo Nordisk 9.795 FLSmidth & Co.13.425
 Pandora7.913 Novo Nordisk11.680
 Danske Bank6.497 Danske Bank10.632
 FLSmidth & Co.5.430 Pandora10.181
 Coloplast4.977 Torm8.521
 SAS4.914 Coloplast5.689
 Genmab4.700 Mærsk B2.244
 Zealand Pharma4.527 Genmab3.388
 Nordea3.018 Carlsberg B2.653

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 470,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.