Nordnet: Private tager gevinsten hjem efter gigantiske stigninger

De danske aktier gjorde, hvad kun de færreste havde anset som muligt og lagde yderligere 9 % oven på januars 7 % stigning. De private tog gevinsten hjem og nettosolgte for 169 mio. Positionerne i A. P. Møller Mærsk, Novo Nordisk og Pandora blev neddroslet, mens der især var nettokøb i en af februar måneds kursmæssige tabere, Jyske Bank.

- Januar var aktiegod, men februar endnu bedre. Man tror det næsten ikke, men oven på en fantastisk start på året med en imponerende stigning på 7 % i januar, som ikke mindst blev understøttet af lave renter og ECB’s opkøbsprogram, burde aktierne måske have taget sig en afkastpause i februar. Det skete dog langtfra. De danske aktier set igennem OMXC20-briller, steg med fænomenale 9 % i årets sidste vintermåned, siger Per Hansen.

Investorer belønner gode regnskaber

De større danske selskabers regnskaber har generelt overrasket positivt. Kursudviklingen efter regnskaberne har været meget positiv.

- På selve regnskabsdagen var der en balanceret kursudvikling, men det overordnede indtryk efter afslutning af regnskabssæsonen har været meget kurspositiv. Investorerne er imponerede over resultaterne og belønner generelt selskaberne med kursstigninger, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Investorerne grebet af aktiefeber

Kun 3 af OMX C-20 selskaberne oplevede en kurstilbagegang i februar, mens 17 selskaber steg og flertallet endda ganske meget.

- Det er et signal om, at Danmark er ramt af aktiefeber, men også at buen på kort sigt er spændt hårdt. Den gode udvikling kan ikke fortsætte og slet ikke i det tempo, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg februar 2015

Største nettokøb februar 2015Mio. DKK Største nettosalg februar 2015Mio. DKK
 Jyske Bank40,5 A.P. Møller Mærsk A+B63,6
 Vestas30,0 Novo Nordisk59,1
 Auriga13,2 Pandora36,9
 Tryg12,3 Carlsberg B21,1
 Rockwool B              9,6 FLSmidth & Co.15,0

Flere handelsaktive aktier

De private investorer lagde også handelstyngden i februar måned i Vestas, Novo Nordisk og Pandora. Ud over de normale handelsfavoritter, var februar måned dog præget af en større spredning end det, som har været kendetegnende de seneste måneder. Det er ikke underligt, da den positive kursudvikling blev båret af kursfremgang i 17 ud af de 20 største danske aktier, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler februar 2015 Antal handler januar 2015
Vestas39.737Vestas33.582
Novo Nordisk27.263Torm31.885
Pandora22.298Novo Nordisk25.057
A.P. Møller Mærsk A+B13.873Pandora15.257
Genmab10.210A.P. Møller Mærsk A+B10.568
Bavarian Nordic 8.058Novozymes 8.111
Torm7.088Coloplast8.034
Danske Bank7.033Bavarian Nordic6.028
Rockwool B5.260Genmab5.689
Carlsberg5.179 SAS5.289

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.