Nordnet: Rekordstore udbytter geninvesteres i Novo og Mærsk

De private investorer hos Nordnet havde en usvækket appetit på aktier i marts måned, hvor de øgede deres samlede beholdning af aktier med 184 millioner kroner. Bag det ligger blandt andet geninvestering af årets rekordstore udbytter, og de selskaber, som de private primært øgede beholdningerne i, var Novo Nordisk og A.P. Møller Mærsk.

- Især lavere kurser bl.a. forårsaget af udbyttebetalinger i investeringsfavoritten Novo og udsigten til et de facto split i Mærsk har ansporet de private investorer hos Nordnet til at fokusere på to succesfulde selskaber i marts, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Foråret er udbytternes tid

Den totale udbetaling af udbytter i marts og april i år ventes for de største selskaber at overstige 25 mia. kr., og det betyder også en stor udbetaling til de private investorer hos Nordnet. Udbytte som de i marts valgte at geninvestere i bl.a. Novo, Mærsk, Coloplast og Carlsberg.

- De private forbliver tro mod aktierne. Selskabernes udlodning af årets overskud har i marts været en perfekt anledning til at geninvestere midlerne i først og fremmest store danske selskaber. På samme måde som marts ofte er synonym med forårsfornemmelser, giver måneden også tid til geninvestering af udbytte, fortæller Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Rekordindtjening giver rekordudbytter

- Da 2013 indtjeningsmæssigt var endnu et rekordår for de danske selskaber, er det også ensbetydende med rekordstore udbyttebetalinger i året efter. Det er disse penge, som de private har valgt at sætte aktiemæssigt i arbejde, forklarer Per Hansen.

Det største nettosalg i marts blev gennemført i en af de private investorers favoritaktier, Vestas.

- Investorerne har valgt at reducere med lidt mere end depottilvæksten specifikt i månedens kursvinder, Vestas, men billedet af private investorer, som tænker langsigtet, forbliver intakt, siger Per Hansen.

De private investorers største nettokøb og nettosalg, februar 2014

Største nettokøb marts 2014Mio. DKK Største nettosalg marts 2014Mio. DKK
 A.P. Møller Mærsk B90,4 Vestas89,9
 Novo Nordisk B79,8 GN Store Nord8,6
 A.P. Møller Mærsk B33,0 Danske Bank 8,0
 Coloplast B18,7  Østasiatiske Kompagni5,4
 Pandora 14,5 Columbus4,0

Nye selskaber blandt de mest handlede

Vestas forblev det i særklasse mest handlede selskab i marts. Ind imellem de traditionelle favoritter Vestas og Novo Nordisk, kom biotekselskabet BioPorto på en 2. plads over de mest omsatte danske aktier hos Nordnet. Efter introduktion af O.W. Bunker betød første dags kursstigning, at selskabet blev handlet mere end 2000 gange, hvilket dog ikke var nok til at komme med i top ti blandt de private investorers handler i marts.

Antal handler marts 2014 Antal handler februar 2014
 Vestas33.076 Vestas30.565
 Bioporto13.971 Novo Nordisk13.472
 Novo Nordisk B11.293 Pandora11.217
 Pandora7.456 FLSmidth & Co.7.530
 Carlsberg B5.374 Danske Bank7.259
 Genmab 5.171 A.P. Møller Mærsk B 5.476
 Danske Bank5.098 Coloplast5.073
 Coloplast B5.081 Carlsberg4.745
 A.P. Møller - Mærsk B4.840 DSV4.682
 Veloxis Pharmaceuticals3.959 Genmab3.630

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 496,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.