Nordnet: Stigende optimisme hos private investorer

Handelstallene for februar viser, at de private investorer hos Nordnet ser optimistisk på markedet. De nettokøbte aktier for 90 mio. kr. i løbet af måneden, hvilket er mere end en fordobling i forhold til januar (41,2 mio. kr.). Det var især aktier i Vestas, FL Smidth og Maersk, som blev tilføjet de privates porteføljer.

”Københavns Fondsbørs er samlet set steget med mere end 9% i februar måned, og den positive trend smitter af på de private investorer. Mange tør nu igen investere sin opsparing i aktier, og med et nettokøb på over 130 mio. kr. i år, nærmer vi os så småt samme nettokøb på årets første to måneder som i hele 2011”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

De private investorer hos Nordnet nettokøbte aktier for 169 mio. kr. i løbet af 2011.

FLS månedens favorit
De private investorer hos Nordnet købte især ind i FL Smidth og Vestas, og det var primært Novozymes og GN Store Nord som måtte forlade porteføljerne.

”FLS er ny favorit i en måned, hvor aktien har vist en stigende trend. Samtidig ser vi et velkendt mønster omkring Vestas, som oplevede endnu et kursdyk i februar. Og endnu en gang sikrer det aktien en topplacering i statistikken over de privates nettokøb. De private investorer har stadig tiltro til, at aktien vil komme tilbage”, siger Max Gandrup landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. Februar                                   Største nettosalg/mio. kr. februar

1FLSMIDTH & CO24,41NOVOZYMES B -7,1
2VESTAS WIND SYSTEMS22,72GN STORE NORD -5,8
3PANDORA10,93COLOPLAST B -4,1
4MÆRSK B10,24TOPDANMARK -2,4
5TDC A/S9,55DANSKE BANK -2,2

Kilde: Nordnet Bank

Mest aktivitet i Vestas og Pandora
De fleste handler i februar måned gennemførtes i Vestas, Pandora og FLS. Nye på top 10 er TDC, D/S Norden og DSV.

”Sammenligner vi med januar, ser vi de samme tre favoritter i toppen, hvoraf specielt Vestas og Pandora hører til blandt de mest aktive investorers yndlingsaktier, da det er meget likvide aktier med store kursudsving. Begge aktier appellerer dog også til de mere langsigtede investorer, og her vil jeg gerne gentage en pointe, nemlig at det er aktier med en meget høj risiko, som højst bør udgøre en mindre del af porteføljen”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler februar 2012                                     Antal handler januar 2012

1Vestas Wind Systems36.3771Vestas Wind Systems39.611
2Pandora15.2392Pandora21.290
3FLSmidth & Co.8.6703FLSmidth & Co.7.706
4Danske Bank7.3044Mærsk B6.657
5Novo Nordisk B7.1445Novozymes B5.825
6Mærsk B6.6406Danske Bank5.083
7Carlsberg B5.2637Novo Nordisk B4.997
8TDC A/S3.9878Chr. Hansen Holding A/S3.545
9D/S Norden2.5329GN Store Nord3.277
10DSV1.83610Carlsberg B3.201

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.